-
Ingas Ābeles lugas un to iestudējumi
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 4 | |
1. | Ieskats Ingas Ābeles personībā un daiļradē | 5-9 |
1.2. | I.Ābeles lugas savas paaudzes latviešu dramaturģu kontekstā | 10-13 |
2. | I.Ābeles lugas „Tumšie brieži” analīze | 14-18 |
2.1. | Māras Ķimeles iestudējums Valmieras Drāmas teātrī | 19-23 |
2.2. | Viestura Kairiša uzvedums Jaunajā Rīgas teātrī | 24-28 |
2.3. | Viestura Kairiša filma „Tumšie brieži” | 29-31 |
3. | Lugas „Dzelzszāle” analīze | 32-33 |
3.1. | Pētera Krilova iestudējums Latvijas Nacionālajā teātrī | 34-38 |
4. | Lugas „Jasmīns” analīze | 39-42 |
4.1. | Viestura Kairiša iestudējums | 43-46 |
4.2. | Gaļinas Poliščukas divi uzvedumi | 47-50 |
4.2.1. | Rīgas Krievu Drāmas teātrī | 51-53 |
4.2.2. | G.Poliščukas Teātra observatorijā | 54-55 |
Nobeigums | 56 | |
Tēzes | 57 | |
Izmantotā literatūra | 58 | |
1. | Avoti | 58 |
2. | Teorētiskā literatūra | 58-60 |
Dokumentārā lapa | 61 |
Postmodernā latviešu literatūras daļa, kas 20.gadsimta 90.gadu sākumā un vidū bija ļoti aktīva, gadsimtu mijai tuvojoties, pamazām zaudēja enerģiju. Toties šajā laikā varēja nostabilizēties tie autori un autores, kas, savā izteiksmē būdami moderni, bija atraduši citādu un atšķirīgu veidu, kā savā radošajā procesā izteikt ap viņiem esošo pasauli.
Viena no spilgtākajām sava izteiksmes veida meklētājām ir Inga (Ingrīda) Ābele. Prozaiķe, dramaturģe, dzejniece Inga Ābele dzimusi 1972.gada 5.oktobrī Rīgā. 1990.gadā beigusi Rīgas 39.vidusskolu (tagad Rīgas Juglas vidusskola), kur padziļināti mācījusies literatūru. Tieši skolas laikā arī meklējami pirmsākumi viņas dzejas domām. Pēc tam neilgi studējusi Latvijas Universitātes Bioloģijas fakultātē. Līdz debijai literatūrā I.Ābele trīs gadus bijusi trenere Oktes muižas zirgaudzētavā, kā arī kādu laiku strādājusi kancelejas preču veikalā Rīgā. 2001.gadā absolvējusi Kultūras Akadēmijas Televīzijas un teātra dramaturģijas nodaļu: “Kultūras akadēmijas pirmajā kursā es neko nevarēju uzrakstīt. Mani gribēja atskaitīt. Un tad es aizbraucu uz laukiem, sēdēju istabā un domāju – tas ir mans iekšējais šķērslis, ja es to nesapratīšu, ja es tam netikšu pāri, tad palikšu uz vietas. Tas ir iekšējais pārbaudījums.”1 Latvijas Kultūras akadēmijas pasniedzējs Lauris Gundars bijušo studenti I.Ābeli raksturo kā mērķtiecīgu, kura „lielā mērā pašdisciplinē sevi. Turklāt viņai piemīt jauniem dramaturgiem neraksturīgais – Inga ir spējīga atteikties no tā, ko jūt – nevar. Manuprāt, ne tas labākais bija viņas publicitātes vilnis – ātri un strauji, bet viņa ir gana labi ar to tikusi galā.”2 I.Ābele ir viena no Latvijas Dramaturgu ģildes dibinātājām, kā arī Rakstnieku Savienības biedre.
I.Ābele veiksmīgi izpaudusies visos literatūras žanros. Koncentrēti fiksējot I.Ābeles literāro veikumu, veidojas šāda publikāciju virkne: stāstu krājums „Akas māja” (1999), luga „Tumšie brieži” (publicēta 2000.gada janvārī žurnālā „Karogs”). Sarakstījusi dzejoļu krājumu „Nakts pragmatiķe” (2000). I.Ābele atzīst, ka viņa nav piedzimusi ar dabas dotu dzejnieces talantu, bet laika gaitā to izkopusi: “Es saprotu, ka cilvēks var vienkārši piedzimt par dzejnieku, un es neesmu tāda piedzimusi. Atceros, ka tikai viens dzejolis atnācis pats, es šuvu pogu... Un vēl – bija pavasaris, es nācu no eksāmena filozofijā, ziedēja liepas, sākās lietus, tūlīt bija jābūt drausmīgam gāzienam, bet man sāka nākt virsū dzejoļi.…
20.-21.gadsimta mijai tuvojoties, latviešu postmodernajā literatūras daļā nostiprinājās jauni rakstnieki. Viena no tiem ir dramaturģe, prozaiķe un dzejniece Inga Ābele. Dzimusi 1972.gada 5.oktobrī Rīgā. Inga Ābele neapšaubāmi ir jauna vēsma latviešu literatūrā, jo salīdzinoši nesen (1999. gadā) iznākusi viņas pirmā grāmata. Taču šobrīd viņas vārdam rakstnieku saimē ir nozīmīga vieta. I.Ābeles sarakstītās lugas tiek iestudētas teātros un uzņemtas kino. Tās ir skatītāju un arī kritiķu gaidītas. Šī pētnieciskā darba mērķis ir sniegt ieskatu I.Ābeles personībā un raksturojoši analizēt viņas lugas “Jasmīns”, „Tumšie brieži”, „Dzelzszāle” un to interpretācijas lielākajos Latvijas teātros un kino. Sniegt ieskatu iestudējumu režisoru un Ābeles paaudzes dramaturģu radošajā veikumā. Kā teorētiskā bāze un avoti tiks izmantotas dažādas publikācijas, teorētiskā literatūra, recenzijas un izrāžu video materiāli.
- Ingas Ābeles lugas un to iestudējumi
- Māras Zālītes rokoperu iestudējumi latviešu teātros
- Teātra repertuārs padomju periodā, atmodas laikā, mūsdienās
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Māras Zālītes rokoperu iestudējumi latviešu teātros
Research Papers for university17
Evaluated! -
Teātra repertuārs padomju periodā, atmodas laikā, mūsdienās
Research Papers for university9
Evaluated! -
Ernests Birznieks-Upītis: "Pelēkā akmens stāsti" satura izklāsts, analīze, tēlu raksturojums
Research Papers for university22
Evaluated! -
Zigmunds Skujiņš
Research Papers for university16
-
Trimdas literatūras autoru darbu analīze
Research Papers for university7