7. Bizness biznesam (B2B) principi, praktiski piemēri un ieguvumi
Visus uzņēmumus var iedalīt divās lielās grupās: vieni, kas savus pakalpojumus vai preces pārdod citiem uzņēmumiem jeb tā saucamais "bizness biznesam" (B2B) segments; otri - kas savus pakalpojumus vai preces pārdod patērētājiem jeb tā saucamais "bizness patērētājiem" (B2C) segments.
B2B jeb “business to business” princips ir princips, kad viens uzņēmums komerciāli sadarbojas ar otru uzņēmumu. Tipiskākās situācijas:
1. Viens uzņēmums piegādā materiālus, kas nepieciešami otram uzņēmumam. Piemēram, mēbeļu ražotājs iegādājas no Latvijas Finiera saplākšņus.
2. Viens uzņēmums piesaista otru uzņēmumu kādu konkrētu pakalpojumu sniegšanai. Piemēram, būvniecības uzņēmums piesaista grāmatvedības uzņēmumu, kas pārbauda tā finanses un sagatavo visu nepieciešamo finanšu dokumentāciju.
3. Viens uzņēmums tirgo preces un pakalpojumus, kurus saražojis cits uzņēmums. Piemēram, veikals Lats tirgo gan Talsu piena produkciju, gan Rīgas maiznieka gan citu.
Uzņēmumi savstarpēji sadarbojas (B2B), jo katrs specializējas kādā konkrētā jomā un tas ir daudz resursefektīvāk (vecina konkurētspēju), ja pakalpojumus, kuros nespecializējas, piesaista ārpakalpojuma veidā uz to brīdi, kad ir nepieciešams, kā arī nav jāveido milzīgs uzņēmums, kurš visu dara pats, piemēram, ja vēlaties izveidot kafejnīcu – nodrošināsiet ēdiena sagatavošanu, telpas, apkalpošanu, bet nenodarbosities ar izejvielu audzēšanu, piegādi (nav pašam jāuztur arī ferma, dārzi, darbinieki, kuri strādā fermā un dārzniecībās u.tml.). Tāpat arī ar dažādiem palīgpakalpojumiem, bez kuriem nevar iedomāties mūsdienu uzņēmuma darbību – skaru pakalpojumi (telefons, internets – to visu uzņēmums visticamāk izvēlēsies iegādāties no cita uzņēmuma kā pakalpojumu, nevis pats būvēs pārraides stacijas un iekārtas). Katrs uzņēmums var izvēlēties to darbību apjomu, kuru vēlas veikt pats un kuru uzticēt citiem uzņēmumiem.
…