-
Intelekts
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 2 | |
1. | Intelekta teorijas | 4 |
Daudzpusīgā intelekta teorija | 4 | |
G faktors | 6 | |
Sekmīgā intelekta teorija | 7 | |
2. | Kreativitāte | 8 |
3. | Apdāvinātība un talants | 9 |
4. | IQ testi | 10 |
Secinājumi | 11 |
Secinājumi
Domāju, ka cilvēkam, īpaši jaunam cilvēkam ir būtiski noskaidrot savu intelekta līmeni. To var palīdzēt noteikt IQ tests. Tomēr būtiskāk man šķiet noteikt savas spējas pēc Hovarda Gārdnera testa. Jaunietim, izanalizējot, kurai no astoņu spēju grupām viņš pieder, kurš intelekta veids viņam ir labāk attīstīts nekā vienaudžiem, kas saista uzmanību visvairāk, būtu vieglāk izvēlēties profesiju.
Varbūt spēju izkopšana kādā jomā var būt saistīta ne tikai ar profesiju, bet arī ar vaļasprieku.
Svarīgi ir saskatīt savas dotības kādā no darbības sfērām, lai padziļināti to attīstītu. To var palīdzēt izdarīt arī vecāki un citi vienaudži, jo no malas nereti labāk saskatāms cilvēka talants. Bieži jaunieši kautrējas par īpašu interesi kādā specifiskā jomā. Tomēr nevajadzētu kaunēties arī tad, ja draugiem un paziņām ir citas intereses. Panākumus var gūt visdažādākajās nozarēs. Vienam tā var būt mikrobioloģija otram kora diriģēšana un trešajam filozofija.
Lai noteiktu, kuram intelekta veidam cilvēks pieder, var izmantot arī Džona Kerola intelekta klasifikācijas metodi.
Ja cilvēks, kuram piemīt loģiski matemātiskais intelekts, savu profesiju gribētu saistīt ar filozofiju vai literatūru, iespējams viņš tajā īstus panākumus negūtu un varbūt pat šī profesija viņu patiesi nesaistītu. Var teikt arī otrādi- ar lingvistisko intelektu apveltītam cilvēkam tīrās mocības būtu augstākā matemātika. Uzskatu, ka būtu vietā piebilst, ka vecāki, cenšoties bērnam dot vislabāko izglītību, dažkārt kļūdās ,piemēram, mākslas skolā liekot mācīties bērnam, kuram varbūt ir cita veida intelekts un kuram māksla nemaz neinteresē. Tad neapmierināti ir gan vecāki, gan skolotāji, jo domā, ka bērns ir vienkārši slinks. Tomēr būtu jāpadomā, ka bērnam nemaz nav viegli pievērsties jomai, par kuru nav dabiskas intereses. Tāpēc vecākiem būtu uzmanīgāk jāvēro bērns. Ja bērnam pašam ļoti patīk zīmēt, dejot, saista mūzika vai patīk rēķināt matemātikas uzdevumus, tikai tad uzmanīgi virzīt bērnu pa kādu no šiem ceļiem.
…
Sastopot cilvēku ar plašām prāta spējām, mēs viņu raksturojam ar vārdu "gudrs". Taču psihologi lieto vardu "intelekts". Intelekts tulkojumā no Latīņu valodas nozīmē "saprāts". Šo jēdzienu mūsdienās paskaidro vairāk kā 200 zinātnisku definīciju. Taču, lai tiktu skaidrībā ar šo terminu, zinātnieki ir noskaidrojuši divas galvenās intelekta iezīmes. Pirmā iezīme intelektu raksturo kā cilvēka spēju pietiekami sekmīgi risināt problēmas un tādējādi pielāgoties apstākļiem. Otrā iezīme apgalvo, ka intelekts ir cilvēka spēja pietiekami ātri apgūt vajadzīgo informāciju un to iemācīties. Teorijas par to, kas īsti ir intelekts, kā tas darbojas un kā to izmērīt ir dažādas. Zinātniekiem vienmēr ir ieinteresējis fakts par to kā darbojas cilvēka domāšana un kāpēc parāta spējas cilvēkiem var tik ļoti atšķirties. Pirmā teorija kā izmērīt domāšanas spējas tika saistīta ar cilvēku reakcijas laiku ar kādu viņi reaģē, ja viņiem uzsitīs uz ceļgala oglekļa bļodiņas, tā izmērot cik ātri viņiem izstiepsies kāja. Šis eksperiments izrādījās aplams, jo augstu intelektuālu cilvēku pēc reakcijas laika nevarēja atšķirt no garīgi atpalikušā cilvēka. Francūzis Alfreds Binē bija pirmais, kas izteica teoriju, ka intelektu būtu iespējams izmērīt ar testiem. Kopā ar tautieti Teodoru Simonu 1905. gadā pēc valdības pasūtījuma izstrādāja pirmo IQ testu, kas sastāvēja no 30 jautājumiem un bija paredzēts bērniem, lai novērtētu to garīgās spējas.
- Intelekts
- Pašraksturojums
- Psihiskie procesi
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Pašraksturojums
Research Papers for secondary school14
-
Psihiskie procesi
Research Papers for secondary school12
-
Pirmsskolas vecuma bērnu iztēle un fantāzija
Research Papers for secondary school13
-
Apdāvinātie bērni. 2.daļa
Research Papers for secondary school10
-
Intelekts
Research Papers for secondary school4