-
Intelektuāli apdāvinātu pusaudžu personības īpatnības
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
Teorētiskā daļa | 5 | |
1. | Apdāvinātības jēdziens | 5 |
1.1. | Priekšstats par apdāvinātību | 5 |
1.2. | Iedzimto un sociālo faktoru ietekme apdāvinātības attīstībā | 5 |
Kopsavilkums | 6 | |
2. | Apdāvinātības attīstības sensitīvie periodi | 7 |
Kopsavilkums | 8 | |
3. | Apdāvinātības koncepcijas un modeļi | 9 |
Kopsavilkums | 10 | |
4. | Apdāvinātības veidi | 11 |
4.1. | Vispārējā un speciālā apdāvinātība | 11 |
4.2. | Atklātā un slēptā apdāvinātība | 11 |
Kopsavilkums | 12 | |
5. | Bērna apdāvinātības rādītāji | 13 |
5.1. | Motivācija | 13 |
5.2. | Kreativitāte | 14 |
5.3. | Spējas virs vidējā līmeņa | 15 |
Kopsavilkums | 15 | |
6. | Intelektuāli apdāvināto bērnu personības raksturojumi | 16 |
Kopsavilkums | 17 | |
7. | Pieejas apdāvināto bērnu apmācībā | 18 |
7.1. | Paātrinātā apmācība | 18 |
7.2. | Apmācības satura izmainīšana un bagātināšana | 19 |
7.3. | Apmācības mērķu pārskats un izmainīšana | 19 |
Kopsavilkums | 19 | |
Secinājumi | 20 | |
Praktiskā daļa | 21 | |
8. | Pētījuma metodika | 21 |
8.1. | HSPQ tests | 21 |
8.2. | Respondentu izvēle | 22 |
8.2.1 | Apdāvināto bērnu fakultatīvā skola - ABFS | 22 |
9. | Testēšanas process | 24 |
9.1. | Testēšana veikšana | 24 |
9.2. | Testēšanas rezultātu apstrādes metodika | 24 |
10. | Iegūto rezultātu analīze | 25 |
10.1. | Abu respondentu grupu rezultātu salīdzinājums | 25 |
10.2. | Rezultātu salīdzināšana intelektuāli apdāvinātiem zēniem un zēniem, kuru intelektuālais līmenis nepārsniedz normu | 27 |
10.3. | Rezultātu salīdzināšana intelektuāli apdāvinātām meitenēm un meitenēm, kuru intelektuālais līmenis nepārsniedz normu | 28 |
10.4. | Zēnu un meiteņu, abu respondentu grupu rezultātu salīdzināšana | 29 |
11. | Secinājumi | 31 |
12. | Izmantotā literatūra | 33 |
Anotācija | 34 | |
Annotation | 35 | |
Аннотация | 36 |
Cik gan bieži mēs dzirdam par apdāvinātiem cilvēkiem, par viņu panākumiem un sasniegumiem dažādās, kā radošās, tā arī intelektuālās jomās. Bet vai tiešām viss ir tik labi, kā izskatās pirmajā mirklī? Cik gan maz apdāvinātu bērnu ar laiku kļūst par veiksmīgiem apdāvinātiem pieaugušajiem! Un cik pazūd „nekurienē”, saplūst ar pārējo „normālo” cilvēku masu vai zaudē savas spējas. Ir tik daudz salauztu cilvēku likteņu, kuru apdāvinātība dažādu iemeslu dēļ nav izpaudusies.
Tā ir labvēlīgu apstākļu sakritība, ka apdāvinātība izpaužas, attīstītās un nepazūd bez pēdām. Bet kādi ir to ietekmējošie faktori? Kādi faktori ir atkarīgi no apkārtējiem cilvēkiem un kādos gadījumos mēs varam palīdzēt attīstīties dotībām?
Apdāvinātības attīstību ietekmē daži galvenie faktori. Pirmkārt, apdāvinātā bērna sociālā vide: ģimene, apkārtējie cilvēki, vienaudži un draugi. Atkarībā no tā, kā apkārtējie uztvers bērna neordinārumu, viņam veidosies savu iespēju pašnovērtējums, no kura kaut kādā mērā būs atkarīga bērna vēlme attīstīties.
Kā otro faktoru var uzskatīt atbilstošu apmācību, piemērotu tieši apdāvinātiem bērniem. Vēl pirms dažiem gadiem pats galvenais audzināšanā un apmācībā bija bērna atbilstība noteiktām vidējām intelektuālām normām. Tas it kā garantēja izvairīšanos no daudzām problēmām attīstībā. Protams, ir bērni ar traucētu attīstību, ko nosaka fiziskās vai psihiskās slimības. Bet savlaicīga diagnostika un ārstēšana veicina iespēju arī tādiem bērniem pēc iespējas pietuvoties normai. Bet ko darīt ar bērniem, kuri neatbilst vispārpieņemtajām „normām”, kuru neatbilstība ir nevis uz slikto, bet uz labo pusi?
Lielākoties Latvijas skolu mācību programmas ir orientētas uz bērnu, kura intelekta spējas nav ne lielākas, bet arī ne mazākas par vispārpieņemto vidējo normu. Mūsu sabiedrībā diemžēl daudzu gadu gaitā veidojusies paradoksāla situācija: apdāvinātiem bērniem tiek pievērsta mazāka uzmanība nekā garīgi atpalikušiem. Tātad sanāk, ka bērniem ar pazeminātu prāta potenciālu tiek dota iespēja ieņemt pienācīgu vietu sabiedrībā, bet bērniem ar paaugstinātu prāta potenciālu praktiski netiek dota iespēja progresēt, ja nu vienīgi viņiem aktīvi palīdz ģimene. Bet ģimenes iespējas bieži vien ir ierobežotas, vecāki ne vienmēr spēj profesionāli novērtēt bērnu un palīdzēt viņam attīstīties. Tādēļ liela daļa patiešām apdāvinātu bērnu var zaudēt to, ko daba viņiem dāvājusi.
Apdāvināti bērni ir liela sabiedrības vērtība, jo tieši viņi būs tie, kas spēs ietekmēt valsts attīstības un progresa procesu. Mācību iestāžu un speciālu programmu izveidošana tādiem bērniem prasa milzīgas pūles un līdzekļus. Kādu labumu no tā gūst sabiedrība? Tūlītēju – nekādu, bet pēc gadiem - milzīgu. Daudzās attīstītās valstīs, tādās kā ASV, Izraēla, Japāna, pastāv efektīva apdāvināto bērnu apmācības sistēma, jo tieši šie bērni tiek uzskatīti par valsts nākotni.
Pats sarežģītākais šajā procesā, pēc darba autores domām, ir apdāvināto bērnu, kuriem piemīt izcilas prāta spējas, atšķiršana no citiem. Ar ko gan atšķiras apdāvinātie bērni no pārējiem? Vai viņiem ir kādas atšķirīgas rakstura īpašības, kuras turpmākajā dzīvē dažiem no viņiem palīdzēs gūt sasniegumus, bet citiem gluži pretēji? Tieši jautājums par apdāvinātu bērnu personību īpatnībām ir ņemts par pamatu dotajam pētnieciskajam darbam.
Hipotēze: intelektuāli apdāvinātiem pusaudžiem piemīt atšķirīgas no citiem pusaudžiem rakstura īpašības.
Mērķis: noteikt intelektuāli padāvinātu bērnu personības īpašības un salīdzināt tās ar tāda paša vecuma pusaudžu, kuru intelektuālais attīstības līmenis nepārsniedz normu, īpašībām.
Uzdevumi:
1.Izanalizēt teorētisko literatūru par apdāvinātības problēmu un apdāvināto bērnu īpašībām.
2.Izskatīt apdāvinātības veidus, dažādas teorijas un koncepcijas.
3.Izskatīt dažādu autoru mūsdienīgas pieejas un apdāvināto bērnu personīgo īpašību pētījumus.
4.Izvēlēties šim pētījumam personīgo īpašību diagnosticēšanas metodiku.
5.Izveidot dalībnieku grupu šim pētījumam..
6.Veikt intelektuāli apdāvinātu bērnu grupas un bērnu, kuru intelektuālais attīstības līmenis nepārsniedz normu, grupas personības īpašību pētījumu.…
Zinātniski pētnieciskais darbs “Intelektuāli apdāvinātu pusaudžu personības iezīmes” ir veltīts 12-15 gadīgu intelektuāli apdāvinātu pusaudžu un pusaudžu, kuru intelektuālās attīstības līmenis nepārsniedz normu, personību atšķirību noskaidrošanai. Pētījumā tika testēti vienas Rīgas vispārizglītojošās skolas 7.-8. klašu skolēni, kā arī fakultatīvās skolas ABFS skolēni. Pētījumā izmantota jauniešu personības aptauja R. Ketella (HSPQ – High School Personality Questionnaire, R.B.Cattell, M.D.L.Cattell & E.F.Johns), adaptēta un standartizēta ar V. I. Čirkova palīdzību, 1998.g.. Pētījuma gaitā iegūtais rezultāts parādīja atšķirību starp intelektuāli apdāvinātiem pusaudžiem un pusaudžiem ar neizteiktu intelektuālo apdāvinātību.
- Intelektuāli apdāvinātu pusaudžu personības īpatnības
- Personības psiholoģija
- Personības raksturojums
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Personības attīstības psiholoģija
Research Papers for secondary school17
-
Personības jēdzieni un to interpretācija dažādu personības teoriju radītāju skatījumā
Research Papers for secondary school12
Evaluated! -
Personības psiholoģiskais raksturs
Research Papers for secondary school12
-
Personības vajadzības un psiholoģiskās aizsardzības izpausmes pusaudžu vidū
Research Papers for secondary school30
Evaluated! -
Personības attīstības posmi psiholoģijā
Research Papers for secondary school52
Evaluated!