Sākot no 11.gs. vidus musulmaņu tiesības vairs nav vienotas un vienādas visās arābu valstīs. Pastāv divi galvenie novirzieni, kas radās pēc Muhameda nāves. Jau 8.gs.izveidojās daudzas musulmaņu tiesību skolas mazhabi, kas pārstāvēja islama divus galvenos virzienus:
1.sunnītus (hanifiti, malikiti, šafīti, hanbaliti)
2.šiīti (ismailīti, džarifāti, zeidīti)
Šīm skolām bija milzīga ietekme uz tālāko musulmaņu tiesību evolūciju, skolu starpā notika sīksta cīņa (9.gs. sākumā izzuda ap 500 tiesību skolu). Cīņa kļuva vēl asāka, kad 10.gs. mazās skolas izjuka un bija palikušas tikai lielākās tiesību skolas.
Daudzās salīdzinoši jaunās musulmaņu valstīs konstitūcijas paredz, ka par likumdošanas pamatu ir jāizmanto Šariāts. 70.gadu otrā pusē pat tika pasludināts mērķis, kas paredzēja atgriešanos pie visu Šariāta likumu ievērošanas, kādas tās bija agrajos viduslaikos – musulmaņu fundamentālisms.1…