Secinājumi
Referāta izstrādes gaitā autors noskaidroja izglītības sistēmas uzbūvi Latvijas PSR, tās principus, kā arī metodes, ar kādām skolēni tika skoloti un audzināti. Var secināt:
• Pēc Latvijas teritorijas iekļaušanas PSRS tika fundamentāli mainīta visa valsts uzbūves struktūra un sistēma, lai, atbilstoši padomju un komunisma ideoloģijai, varētu izplatīt Padomju Savienības ietekmi. Tādējādi tika skartas visas jomas, tai skaitā arī izglītība.
• Pirmā problēma, ar kuru saskārās valsts aparāts attiecībā uz izglītību, bija akadēmiskā personāla trūkums – pēc kara represiju vajāti (atlaisti, izsūtīti, nogalināti, emigrējuši) inteliģences pārstāvji (t.sk. skolotāji, pedagogi, pasniedzēji) savā īpatsvarā krietni mazinājušies.
• Tika likvidētas mazākumtautību (poļu, lietuviešu, igauņu) skolas; izveidojas skolu tipi, kur paralēli mācās skolēni, kuri apgūst vielu vai nu tikai latviski, vai tikai krieviski – t.s. divplūsmu skolas. Saglabājas arī latviešu skolas, attīstās krievvalodīgo skolas. Krievu valodas skolām manāmas priekšrocības – 11 klašu vidusskolas vietā, jāveic tikai 10 klašu kurss.
• Lai mazinātu neizglotības līmeni un analfabētismu sabiedrībā, tiek veicināta obligātā bezmaksas izglītība – sākotnēji 7 klašu, vēlāk 8 klašu pamatizglītība. Pēcāk – 70. gados arī vidusskolas izglītībai tiek piemērots šis princips.
…