Lai attīstītu Latvijas ekonomiku, kas orientēta uz augstas pievienotās vērtības produktu, un izveidotu uz zināšanām balstītu sabiedrību, nepieciešams nodrošināt izglītības kvalitāti un atbilstību darba tirgum, kā arī augstākās izglītības, zinātnes un inovācijas integrāciju. Latvijas „ Nacionālajā attīstības plānā ‘’ uzsvērts, ka Latvijas attīstības pamatā jābūt sabiedrības spējai radīt jaunas zināšanas un tās izmantot tautsaimniecības attīstībai un vispārējā dzīves līmeņa paaugstināšanai. Vienotu valsts politiku un stratēģiju izglītībā nosaka 2002. gada 17. oktobrī Saeimā pieņemtā „Izglītības attīstības koncepcija 2002. – 2005. gadam”. Tā izstrādāta, ievērojot „ Latvijas ilgtermiņa ekonomiskajā stratēģijā”, „Nacionālajā attīstības plānā’’, „Nacionālajā nodarbinātības plānā”, „Eiropas komisijas mūžizglītības memorandā” noteiktos mērķus un rīcības virzienus un UNESCO programmā „Izglītība visiem’’ noteiktās izglītības attīstības vadlīnijas.
Izglītības attīstības koncepcijas kopējais mērķis – nodrošināt tādas pārmaiņas izglītības sistēmā, kas veicinātu uz zināšanām balstītas, demokrātiskas un sociāli integrētas sabiedrības veidošanos un Latvijas iedzīvotāju un tautsaimniecības konkurētspējas paaugstināšanos, kā arī vienlaikus saglabātu un attīstītu Latvijai raksturīgas kultūras vērtības.
Lai to sasniegtu, koncepcijā noteikti trīs galvenie mērķi:
• Paaugstināt izglītības kvalitāti visās izglītības pakāpēs un veidot atbilstoši sabiedrības un tautsaimniecības attīstības vajadzībām;
• Nodrošināt izglītības pieejamību Latvijas iedzīvotājiem mūžizglītības kontekstā;
• Paaugstināt izglītības izmaksu efektivitāti visās izglītības pakāpēs un veidos.
…