IEVADS
Jans Amoss Komenskis ir viens no 17 gs. izcilākajiem domātājiem pedagoģijā. Komenskis sevī ietver vispusīgu personību, kas izpaudis savu radošumu dažādās jomās: pedagoģijā; filosofijā; rakstniecībā, kā arī vispārējā cilvēka dzīves gudrībā. Komenskis ir sarakstījis ļoti daudz atzinumus, grāmatas un paudis dažādas idejas, kas kalpo kā viņa liecība par tā laika pedagoģisko attīstību un viņa dzīves gājumu.
Komenskis ieviesa ļoti daudz jaunas vēsmas pedagoģijā, kas saglabājušās līdz pat mūsdienām un ir novērojamas arī mūsdienu mācību procesā. Komenskis ar savu spilgto biogrāfiju un garadarbiem ir ietekmējis arī pedagoģiskā procesa attīstību Latvijā, un kā Komenska spilgts ideju īstenotājs bija Ernsts Gliks.
Gandrīz 400 gadus Jana Amosa Komenska pedagoģiskās idejas ir būtiski ietekmējušas pasaules izglītības sistēmu. Galvenais viņa mērķis bija izveidot metodi, saskaņā ar kuru mācošie mazāk mācītu, skolēni vairāk mācītos; skolā būtu mazāk trokšņa, muļķības, nevajadzīga darba, bet vairāk brīvā laika, prieka un pamatotu panākumu.
Darba mērķis apkopot informāciju par J. A. Komenska dzīves gājumu un viņa veikumu, kas ietekmējis pedagoģiskā procesa attīstību, kā arī veikt secinājumus par viņa darbības atstātajām pēdām.
NOBEIGUMS
Darbā tika aprakstīts J. A. Komenska dzīves gājums, pedagoģiskās idejas, uzskati un viņa izcilākie sarakstīties darbi. Tika aprakstīts viņa mūža gājums, kas lielākoties saistās ar pedagoģiju, tāpēc J. A. Komenski uzskata par sava laika pedagoģijas ģēniju.
Veiktais darbs ļāva izdarīt sekojošus secinājumus:
J. A. Komenskis izveido 17. gs. pedagoģijas sistēmu, kas kalpo kā pamatakmens skolu sistēmai;
J. A. Komenskis veic milzīgu ieguldījumu skolu izveidē;
J. A. Komenskis izveido klašu un stundu sistēmu, kas kalpo par pamatu arī mūsdienu skolām;
J. A. Komenskis atstāj milzīgu bibliogrāfisko mantojumu pasaules vēsturei sarakstot ļoti daudzas grāmatas par pedagoģiju kā dzīves pamatelementu;
J. A. Komenskis ideāli apvieno dzīvošanas mākslu ar mācībām, to sasaistot jebkurā situācijā.
Līdz ar to secinājumi ir veikti un darba mērķis ir sasniegts.
…