Zīmējums ir tas mākslas veids, kurš rāda mākslinieka pirmo saskarsmi ar dabu un visspilgtāk iemieso acumirkļa iespaidus. Zīmējot mākslinieks var ļauties lielai fantāzijas un improvizācijas brīvībai; zīmējums ir arī pamats tālākai mākslinieka darbībai – gleznai, iespiedgrafikai. J. Rozentāla zīmējumiem, kas pārsvarā ir skices un studijas, atbilst princips, kuru viņš saskata sava drauga Ā. Alkšņa darbos: „Viņām (t.i. skicēm un studijām) trūkst tās gatavības, kas top panākta caur aukstu, tīri jau mehānisku apstrādāšanu un nogludināšanu, kamēr viss, kas te dots, ir dots pirmajā sajūsmībā – ne kaligrāfija, bet individuāls rokraksts, pilns jūtu un dzīvības.”J. Rozentāls pievēršas arī tušas zīmējumam un ,kā to apliecina Ellijas, A. Saulieša, J. Poruka portreti, perfekti pārvalda šo tehniku., kas prasa drošu roku un nekļūdīgu formas izjūtu. Tušas zīmējumā viņš darina daudzas grāmatu ilustrācijas, vinjetes, un atkal pārsteidzoša ir izteiksmes daudzveidība – štrihojums, ko mākslinieks savieno ar lielākiem tušas laukumiem, kaligrāfiska, izsmalcināta līnija. Arī akvarelis tiek papildināts ar priekšmetu formas tušas konturējumu. Reizumis J. Rozentāls strādājis ar krāsainu zīmuli un arī ar parasto zīmuli. Šī tehnika labi atbilst gadsimtu mijas estētiskajiem priekšmetiem, jo apvieno līniju,kas ir viens no šī laika mākslinieku pielūgsmes objektiem un tiek pat pielīdzināta dabas stihiskajiem spēkiem, ar bāliem, klusinātiem toņiem, un tas savukārt saistāms ar nianšu augsto vērtējumu. Ar krāsainiem zīmuļiem tiek uzzīmēts viens no Ellijas portretiem , kā arī dubultportrets.…