Kara, bēgļu, revolūcijas un atbrīvošanas cīņu gadi izveido īpašu posmu, ko no mākslas strāvu viedokļa varētu apzīmēt par latviešu agrīno ekspresionismu ap 1890.g. dzimušo paaudzē. Jaunos centienus un jauno mākslinieku uztveri ievada Jāzeps Grosvalds (1891–1920), kurš ir „bēgļu un strēlnieku laikmeta” dibinātājs latviešu mākslā. Tolaik topošie latviešu mākslinieki dzīvoja līdzi laikmeta pārvērtībām, savas tautas ciešanām un cīņām par tiesībām un brīvību. Latviešu jaunais mākslinieks cīņā par savu izteiksmes brīvību reizē bija arī cīnītājs par tautas brīvību „gan ar šauteni, gan ar otu rokā”.
Viņa mākslas stiprā puse ir spēja komponēt, atrast līdzekļus tiklab dekoratīviem, tā tēlotājiem uzdevumiem. Grosvalds saprata, ka sekošana modernās mākslas ekstrēmajiem virzieniem (kubismam, futūrismam, konstruktīvismam) būtu kā svešķermenis latviešu mākslā. Tālab viņš mācījās pie mēreniem fovistiem, meklējot ekspresivitāti, izvēršot formu un atturīgu krāsainību plaknē, radot pāreju no impresionistiskā reālisma uz jaunu izteiksmi.
Kā laikmeta gara – heroiskā ideālisma – vēstītājs jaunā veidā Grosvalds guvis paliekošu vietu latviešu mākslā.
Jāzeps Grosvalds dzimis 1891. gadā Rīgā. Viņa tēvs – advokāts, pazīstams sabiedrisks darbinieks, Rīgas Latviešu biedrības priekšnieks. Jāzeps Grosvalds jau bērnībā saņem labu un vispusīgu izglītību, aizrautīgi zīmē un glezno, interesējas par mūziku un literatūru. Viņš pārvalda vairākas valodas, tajā skaitā krievu, franču, vācu un angļu. Zīmē grāmatu vākus, karikatūras, grafikas sīkdarbus. Pusaudža gados vairāki viņa zīmējumi pat tiek iespiesti Latvijas un ārzemju žurnālos un laikrakstos (Svari, Latvija, Die Jugend). Grosvaldu ģimenē bieži viesojas ievērojami latviešu kultūras darbinieki, savukārt, ciemojoties pie vecākās māsas Mērijas Pēterburgā, Jāzeps nāk saskarē ar krievu mākslinieku apvienības „Mir iskusstva” loku. Jau mācoties Rīgas pilsētas ģimnāzijā, viņam nodibinājās kontakti ar bijušajiem pulciņa „Rūķis” māksliniekiem J.Rozentālu, J.Madernieku un R.Zariņu. Kādu laiku viņš pat mācījās J.Rozentāla privātajā studijā. …