-
Kā bioritmi iespaido vidusskolēnu darba spējas
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
1. | Kas vispār ir bioloģiskie ritmi? | 5 |
1.1 | Bioloģiskie ritmi un to klasificēšana | 5 |
1.2 | Kā saistas bioloģiskie ritmi ar dabu? | 6 |
2. | Bioritmu noteikšana skolēniem | 8 |
2.1 | Aptauja un anketēšana | 8 |
2.2 | Aptaujas rezultāti | 9 |
Secinājumi | 13 | |
Nobeigums | 14 | |
Izmantotas literatūras saraksts | 15 | |
Anotācija | 16 | |
Pielikumi | 18 |
Ievads
Šī darba tematu izvēlējāmies sakarā ar mūsu interesi par bioritmiem un to radīto iespaidu uz cilvēka darbspēju. Mums bija interesanti dziļāk ieskatīties šīs problēmas būtībā un uzzināt sīkāk par dažādiem bioritmu veidiem.
Ir zināms, ka dzīvas būtnes ir pakļautas bioloģiskiem ritmiem, kuri izpaužas kā periodiskās izmaiņās organismā un, līdzīgi precīzajiem pulksteņiem , mēra laiku.
Cilvēka organisma diennakts ritms tiek definēts atbilstoši darbībām un to secībai, kas savukārt, raksturojās ar atšķirīgu fizioloģisku aktivitāti. Mūsu dzīvē regulāri mijas nomods un miegs, aktīva darbība un miers. Secīgi, aktivitātes izpausmes intensitāte ir atšķirīga diennakts dažādos laika posmos, turklāt šī aktivitāte ir atkarīga no individuālajām īpatnībām. Vienā laikā tā ir maksimāla, citā — ir ar minimālu nozīmi.
Pēc idejas, pašu grūtāko un atbildīgāko darbu vajadzētu veikt dabiskā darbspējas kāpuma periodos, atstājot citām nenozīmīgām lietām pārējo laiku .Daļai cilvēku augstākās produktivitātes darbā laiks iekrīt nakts un vakara stundās. Tādus ļaudis pieņemts saukt par «pūcēm», atšķirībā no «cīruļiem» — ļaudīm, kam ir lielāka darbspēja no rīta un dienas laikā. «Cīruļi», kā likums, mostas agri, jūtas modri un darbspējīgi pirmajā dienas pusē. Vakarā gan tiem rodas miegainība, un tie agri iet gulēt. «Pūces» aizmieg vēlu naktī, augšā ceļas ar grūtībām, labprāt pagulētu ilgāk un kļūst darbspējīgi pēcpusdienā. Tomēr, ikdienā mums ir visai maz iespēju izvēlēties tieši sev piemērotu darbības ritmu, jo, piemēram skolā nepastāv reāla iespēja vienlaikus nodrošināt optimālu fizioloģisko slodzes režīmu visiem skolēniem. Tātad, zinot, ka organisma dabiskais ritms ir atkarīgs ne tikai no otā iekšējiem faktoriem, bet arī no ārējiem nosacījumiem, jācenšas iespēju robežās, izlīdzināt un daļēji kompensēt šo izkliedi. Piemēram, sportistam viens no fizisko spēju kompensācijas nosacījumiem fiziskā cikla zemākajā perioda laikā ir treniņš, kas mijas ar atpūtu. Tas pats attiecas ne tikai uz sportistiem, bet arī uz jebkuras specialitātes ļaudīm, kā arī uz skolēniem, kas nodarbojas ar fizkultūru un sportu. Pētnieciska darba mērķis – pārliecināt vidusskolēnus par nepieciešamību iespēju robežas saskaņot savu bioloģisko ritmu ar garīgo vai fizisko slodzi, kompensējot konkrētos minimumus, uz testu un novērojumu pamata. Pētījuma uzdevumi:
1) aplūkot cilvēku ciešā mijiedarbībā ar dabu.
2) Veikt skolēnu anketēšanu nolūkā noskaidrot viņu bioloģisko tipu un izstrādājušos preferenču sistēmu
3) Noskaidrot, kā mācību procesa laikā (sākot ar septembri līdz janvāra beigām) notiek individuālu bioloģisku profilu izlīdzināšana skolēnu vidū pateicoties izpratnei par savu bioloģisko ritmu īpatnībām.
4) Izstrādāt ieteikumus sporta skolotājiem testu diferencētajā organizēšana.
…
Bioritms ir ciklisks izmaiņu paraugs fizioloģijā, emocijās un cilvēka intelektā. “Bio” – tā ir dzīve, bet “ rhythm ” - straume ar regulāru kustību. Būtībā, bioritmi – tie ir dzīves ritmi. Visas dzīves formas uz zemes atrodas zem saules un mēness ietekmes. Piemēram, kad nakts pāriet dienā, dzīves ķermenis funkcionē, attīsta ātrumu gaidot fiziskas darbības palielināšanu. Šie un citas ķermeņa svārstību funkcijās, kuri spēlē nopietnu lomu cikla laikā un ir mūsu bioloģiskie ritmi. Tos regulē \"bioloģiski pulksteņu mehānismi\", kas ir novietoti smadzenēs. Neskatoties uz to, ka bioloģiski ritmi var atkārtoti \"programmēt\" ekoloģiskas ietekmes (kā piemēram tas, kad cilvēks regulāri strādā nakts laikā un guļ dienu laikā), tie ģenētiski dzīļi atrodas mūsu ķermeņa audumos un institūcijās.
- Cigarešu un ūdenspīpes ietekme uz cilvēka organismu
-
Darba ar datoru ietekme uz cilvēka veselību
Research Papers25 Anatomy, Medicine and Hygiene, Computers, Consumer Electronics
- Kā bioritmi iespaido vidusskolēnu darba spējas
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Ergonomika darbā ar datoru
Research Papers for secondary school5
Evaluated! -
Bioritmi dabā un cilvēka dzīvē
Research Papers for secondary school7
-
Veselības traucējumu dinamika Černobiļas avārijas seku likvidētājiem vēlīnā periodā pēc darba piesārņotajā vidē
Research Papers for secondary school34
-
Darba ar datoru ietekme uz cilvēka veselību
Research Papers for secondary school25
Evaluated! -
Civilā un darba aizsardzība Katastrofu medicīnas centrā
Research Papers for secondary school7
Evaluated!