-
Komercdarbības ētika uzņēmumā
Nr. | Chapter | Page. |
IEVADS | 4 | |
1. | Ētikas jēdziens un tās būtība | 6 |
1.1. | Ētika | 6 |
1.2. | Ētiskās vērtības, principi un normas | 7 |
1.3. | ”Lielā E” modelis | 8 |
2. | Komercdarbības ētika un tās būtība | 10 |
2.1. | Komercdarbības ētika | 10 |
2.2. | Komercdarbības ētikas būtība | 10 |
2.3. | Komercdarbības ētikas loma uzņēmējdarbībā | 11 |
3. | Uzņēmuma kultūra un ētika | 13 |
3.1. | Vadītāja loma uzņēmuma kultūras veidošanā | 13 |
3.2. | Ētiska darba organizācija uzņēmumā | 13 |
4. | Taisnīgums darba vietā | 14 |
4.1. | Taisnīgums | 14 |
4.2. | Taisnīga darba alga | 14 |
5. | Valsts amatpersonas varas ļaunprātīga izmantošana | 16 |
5.1. | Korupcija | 16 |
5.2. | Korupcijas uztveres indekss | 16 |
6. | Pētījums par ētikas ievērošanu uzņēmumā SIA ”VILORI” | 18 |
6.1. | Uzņēmuma apraksts | 18 |
6.2. | Uzņēmuma struktūra | 18 |
6.3. | Uzņēmuma kultūras analīze pēc Kamerona un Kvinna testa | 19 |
6.4. | Uzņēmuma darbinieku apmierinātība ar darbu pēc P. Spektora testa | 21 |
6.5. | Uzņēmuma vērtības | 21 |
6.6. | Uzņēmuma ētikas kodekss | 22 |
6.7. | Par korupciju uzņēmumā | 22 |
6.8. | Par taisnīgu darba algu uzņēmumā | 22 |
SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI | 24 | |
BIBLIOGRĀFISKO NORĀŽU SARAKSTS | 26 |
Ētika ir disciplīna, kas aplūko indivīda morālo standartu vai sabiedrības morālo standartu kopumu. Ētika ievieš šos standartus cilvēka dzīvē un skatās, vai tie ir saprātīgi vai nepamatoti, vai tos atbalstīt vai noraidīt. Ētika ir morāles mācība. 1
Ētikas uzmanības centrā ir ētiskās vērtības un tikumības reālais stāvoklis sabiedrībā. Ētikas speciālisti A. Milts un A. Rubenis norāda, ka ētikas teorētiskajā līmenī tiek meklētas atbildes uz jautājumiem:
kas ir labais un ļaunais, cieņa un gods ;
kas ir sirdsapziņa, pienākums un atbildība ;
kas ir dzīve un dzīves jēga.
Viņu izpratnē ētikas praktiskajā līmenī tiek uzdoti jautājumi :
kas man jādara, lai sasniegtu tuvāko un tālāko ;
kā jādzīvo, lai realizētos dzīves jēga ;
kā kļūt par labu speciālistu ;
kā kļūt laimīgam.
Visi šie jautājumi ir saistīti ar konkrētu katra cilvēka dzīvi, ar noteiktu telpu un laiku, ar noteiktiem dzīves apstākļiem un iespējām, ar izvēli, kas jāizdara cilvēkam pašam.2
Ētika kā praktiskā filozofija būtībā ir cilvēka dzīves pamatlīnija, viņa dzīves jēgas īstenojama izvēle. Ētikas galvenais uzdevums nav dot normu zināšanas : tās cilvēks parasti viegli apgūst bez ētikas, tāpat kā bērnībā apgūst dzimto valodu. Tas notiek neapzināti. Taču ētika sekmē apgūtā apzināšanos un vērtēšanu. Tāpat kā valodas izkopšanai nepieciešama valodas mācība, tā cilvēka attiecībām ar pasauli un sevi dziļāku sapratni dod ētika.3
Pēc autores pieredzes daudzi cilvēki neieklausās vārdā „ētika” un nepievērš uzmanību ētiskajiem jautājumiem, tāpēc par to ir jārunā, lai ētikai būtu sava AUGSTA vieta sabiedrībā.
Komercdarbības ētika
Ar jēdzienu “komercdarbība” tiek saprastas visas tās attiecības, kādās uzņēmums stājas ar indivīdiem vai organizācijām, lai padarītu iespējamu uzņēmuma darbību. ”Komercdarbības ētika” ir normatīvs šādu attiecību vērtējums un raksturo to, vai noteiktas komercdarbības attiecības ir atbalstāmas vai nosodāmas.1
Komercdarbības ētikas būtība
Komercdarbības specifiku nosaka tās galamērķis – pēc iespējas lielāka peļņa, kas ir ne tikai uzņēmēja, bet arī visas sabiedrības labklājības avots. Tā ir arī komercdarbības un sabiedrības attīstības pamats. Tiecoties pēc maksimālas peļņas, katrs, kas iesaistīts komercdarbībā, ir spiests kooperēties ar citiem. Par sadarbības dalībniekiem kļūst darba devēji un darba ņēmēji, ražotāji un patērētāji, pircēji un pārdevēji, piegādātāji un pasūtītāji. Kaut arī viņi sadarbojas, starp tiem pastāv arī konkurence: darba devējs grib nolīgt labākus darbiniekus un iespējams mazāk viņiem maksāt, darba ņemējs – dārgāk pārdot savu darbaspēku, iegūt labākus darba apstākļus un vairāk garantiju. Pircēji vēlas pirkt lētākas un labākas preces, pārdevēji – vairāk un dārgāk pārdot. Varbūt šos apgalvojumus un savas intereses ir grūti saskaņot ar taisnīgumu, godīgumu, patiesīgumu, atbildību, bet ir jāzin, ka, tiecoties pēc sava labuma, nedrīkst kaitēt citiem un sabiedrībai.…
Darba mērķis – noskaidrot komercdarbības ētikas nozīmi uzņēmumā un tās ietekmi uz darbības vidi, izstrādāt priekšlikumus pētītā uzņēmuma ētiskās darba organizācijas īstenošanai. Darba uzdevumi: 1. Savākt informāciju par esošo situāciju uzņēmumā ētikas jomā; 2.Izpētīt uzņēmuma vērtības un kultūru; 3.Raksturot uzņēmuma ētikas kodeksu; 4.Analizēt darbinieku apmierinātību ar atalgojumu; 5.Izpētīt uzņēmuma darba algas. Darbā izmantotās pētījumu metodes: Empīriskā metode – informācijas analīze – grāmatas un interneta resursi. Aptauju un anketēšanas metodes, lai iegūtu pētāmo materiālu. Monogrāfiskā faktoru analīzes metode, lietojot tabulas un diagrammas, lai apkopotu un analizētu iegūtos datus. Pētījuma periods, kurā notika literatūras avotu apzināšana, datu vākšana – no 10.10.2008. līdz 28.02.2009. Anketu un testu apkopošana un analīze – no 09.03.2009. līdz 28.03.2009.
- Komercdarbības ētika uzņēmumā
- Uzņēmuma biznesa plāns
- Uzņēmuma dibināšana, likvidācija un reorganizācija
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Uzņēmuma biznesa plāns
Research Papers for university13
-
Uzņēmuma dibināšana, likvidācija un reorganizācija
Research Papers for university21
-
Nodokļi un nodevas uzņēmumā
Research Papers for university9
Evaluated! -
Ētika, tehnika un risks
Research Papers for university3
-
Kontrolinga ietekme uz uzņēmuma vērtību
Research Papers for university7