Research Papers
Art, History and Culture
Philisophy
Laimes un tikuma jēdzieni Aristoteļa filozofijā-
Laimes un tikuma jēdzieni Aristoteļa filozofijā
Nr. | Chapter | Page. |
Anotācija | 2 | |
Ievads | 5 | |
1. | Aristotelis | 6 |
2. | Nikomaha Ētika | 7 |
3. | Laimes jēdziens | 8 |
4. | Tikumības jēdziens | 11 |
4.1. | Drošsirdība | 13 |
4.2. | Saprātīga mērenība jeb bauda | 15 |
4.3. | Devība | 16 |
4.4. | Cēlsirdība | 18 |
Secinājumi | 20 | |
Izmantotā literatūra | 21 | |
Pielikumi | 22 |
Būt pārmērīgam un tērēt vairāk nekā vajag – tā rīkojas, kā jau teikts, plātīgs nejēga. Gadījumos, kas neizceļas ar nozīmību, viņš grib spīdēt ar savu naudu un dižojas, piemēram, savus draugus cienādams kā kāzās. Tas viss tiek darīts nevis skaista mērķa dēļ, bet demonstrējot savu bagātību, jo tāds cilvēk domā, ka visi apbrīnos viņu. Tur, kur vajag tērēt daudz līdzekļus, viņš atļausies maz, - un otrādi.
Sīkmanīgajam vienmēr pietrūks cēlsirdības. Arī tad, kad viņš tērē daudz, viņš sagandē skaisto, jo viņš dara to, negribēdams un sūrodamies, nemitīgi uzmanot, lai izdotu pēc iespējas mazāk, un tādam cilvēkam šķiet, ka viņš dara vairāk nekā vajadzētu. Abas minētās galējības ir netikumi, taču tie nerada naidu, jo nenodara ļaunu tuvākajiem un pārāk nekropļo raksturu.” (Aristotelis 1985, 85.-87.lpp)
Cēlsirdība ir tā pati devība, tikai lielākā mēra. Cēlsirdīgs cilvēks dod vairāk nekā devīgs. Šis cilvēks nedomā par izdevumu apmēru, bet gan to, kā iegūt cieņu citu acīs un pie reizes izdarīt ko skaistu. Cēlsirdīgs cilvēks atšķiras no pārmērīga tērētāja, jo netērē vairāk kā vajag, bet tērē tik, cik vajag. Cēlsirdīgs cilvēks netiecas demonstrēt savu bagātību, par savu saucienu viņš uzskata – palīdzēt un dot tam, kuram nav.
Secinājumi
Katram cilvēkam ir sava laimes formula un katram tā ir vienīgā un pareizā. To pierāda teiciens - „katrs pats savas laimes kalējs”, jo tikai Tu pats zini vislabāk kas tevi dara laimīgu. Lai gan dažkārt liekas, ka laimi nevar sajust tad, kad tā ir, bet tikai tad, kad tā mums tiek atņemta vai nav. Manuprāt, laime ir tad, kad Tu esi atradis savu vietu dzīvē un dzīvo to sev, un cilvēkiem ko mīli. Laimīgs cilvēks ir tas, kurš dara to, kas dara viņu laimīgu.
Mācoties jaunus tikumus un netikumus, cilvēks iepazīst pats sevi un uzzina par sevi ko jaunu. Katra cilvēka tikumi atšķiras, un šie tikumi ir gluži kā sastāvdaļas, kurām sajaucoties, beigās rodas neatkārtojama personība. Tikumi un netikumi pasaulē ir tik ļoti daudz un dažādi, ka tos visus pat nav iespējams izprast. Mēs paši neapzināti dzīvē izvēlamies savus tikumus vai netikumus, kurus laika gaitā vai nu piekopjam, vai cenšamies no tiem atradināties, mainot savu personību, un pielāgojoties apkārtējai sabiedrībai.
…
Jebkuram cilvēkam ir savi uzskati par to, kas ir laime un kā to iegūt. Daudzi uzskata, ka labi dzīvot un labi klāties nozīme būt laimīgam. Par to, kas tieši ir laime, cilvēku domas sabiedrībā dalās, tai skaitā arī Aristoteļa. Daudzi uzskata, ka laime ir kaut kas taustāms vai redzams, kā, piemēram, bauda, bagātība vai gods, bet Aristotelis uzskata, ka laime ir dieva dāvana, ko mums piespēlē liktenis. Katru no mums veido mūsu personiskie tikumi un netikumi, kas ir rakstura īpašības un paradumi, kas mums piemīt. Aristotelis uzskata, ka piedzimstot mums nepiedien nekādi tikumi vai netikumi, tie rodas iegūstot pieredzi no darbībām, ko dzīvē veicam. Sengrieķu filozofs Aristotelis šajā darbā iztirzā tikumības būtību, tikumiskus mērķus un tikumisku rīcību, it īpaši akcentējot jautājumu par to, kāds ir tikumisks un pilnvērtīgs cilvēks, un pētot problēmu par laimi kā cilvēka augstāko labumu.
- Džons Loks: empīrisms angļu filosofijā
- Laimes un tikuma jēdzieni Aristoteļa filozofijā
- Senatnes vislielākais domātājs - Aristotelis
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Džons Loks: empīrisms angļu filosofijā
Research Papers for secondary school1
-
Senatnes vislielākais domātājs - Aristotelis
Research Papers for secondary school7
-
Aristoteļa darbs "Nikomaha ētika"
Research Papers for secondary school15
Evaluated! -
Antīkā filosofija
Research Papers for secondary school4
-
Filosofija telpā un laiks
Research Papers for secondary school8
Evaluated!