Svarīgi, lai bērns būtu jums blakām un redzētu, kā jūs to darāt (varat ar pirkstu vilkt līdzi). Tā bērns iemācās, ka burti ir sakārtoti no kreisās uz labo pusi, ka katrai skaņai ir savs burts, ka vārdi sastāv no šīm skaņām un skaņas vārdos var tikt sadalītas un atkal savienotas kopā. Bērns iepazīstas ar drukāto tekstu, ar grāmatu vispār, ar tās formu, ar to, ka ir lapas, kas noteiktā kārtībā tiek pāršķirtas. Turklāt bērns iemācās arī svarīgas lietas, kas attiecas uz citiem svarīgiem valodas un literatūras aspektiem, piemēram, vārdu krājumu; to, ka stāstam ir sākums, vidus un nobeigums, ka stāstus var izdomāt utt. Vecāki var pārliecināties par izpratni un uztveršanu, uzdodot jautājumus . Tīrā veidā lasīšanas traucējumi sastopami reti, parasti tie ir kopā ar vairāk vai mazāk izteiktiem rakstīšanas un mutvārdu runas traucējumiem. Reizēm pat slikti lasītāji parāda labus rezultātus inteliģences pārbaudēs. Klausīšanāš izpratne var būt noderīgāks spēju mērījums.
Lasīšanas traucējumi izpaužas grūtībās apgūt lasītprasmi, neraugoties uz normālu mācību procesu, normālu intelektu un labiem sociālkulturāliem apstākļiem. Tā ir ne tikai lasīšanas apguves problēma, bet grūtības, kas skar arī citas attīstības jomas – motoriku, kognitīvos procesus, saskarsmi un citas jomas.
Kāda varētu būt palīdzība?
• Pārliecinieties, ka rakstīšanas uzdevuma nosacījumi ir skaidri, sakiet bērnam, lai runā ar skolotāju, ja ir kādas neskaidrības.
• Paprasiet bērnam, lai atstāsta nosacījumus saviem vārdiem, lai būtu pastiprinājums un skaidrība.
• Iedrošiniet bērnu rast palīdzību organizēšanās procesā pirms darba sākuma. Ja jums tā ir ērti, palīdziet bērnam sastādīt sarakstu vai kādu shēmu par to, kas viņam jādara.…