Latviešu tautas vēsture veidojusies nebeidzamā cīņā par savas esamības saglabāšanu pret lielāko un spēcīgāko kaimiņu tautu spiedienu, tiecoties līdzdarboties Eiropas, īpaši Baltijas jūras reģiona politiskajos un kultūras procesos.
Latvijas teritorijā tika izcīnīti daudzi kari un latviešu apdzīvoto zemi nevienu reizi sašķēla svešo kungu – poļu, zviedru, dāņu, krievu un vācu, vilktās robežas. Tas netraucēja latviešu tautai pēc pirmās atmodas (19. gs. beigās), kad tā sevi sāka apzināties kā nāciju, izcīnīt kārtējās cīņas, kas atšķirībā no citiem laikiem, bija par brīvību, neatkarību un Latvijas valsts radīšanu. Tas, pateicoties ārzemju valstu atbalstam, izdevās līdz ar otro atmodu 1918. gada 18. novembrī – bija deklarēta Latvijas Republika – pirmā neatkarīgā valsts latviešu vēsturē. Latviešu cīņas likās nu ir atmaksājušās…
Diemžēl, pirmais latviešu pašnoteikšanās tiesībām, neatkarībai un suverenitātei izaicinājumu deva Kārlis Ulmanis, realizējot valsts apvērsumu 1934. gada 15. maijā un nodibinot savu režīmu. Tas sekoja pēc vairākām krīzēm Latvijas ekonomikā, saimniecībā un politikā, un likās, ka autoritārais K. Ulmaņa režīms, tikai uzlabo Latvijas valsts stāvokli iekšējos un ārējos procesos, bet patiesībā… Demokrātisko vērtību zaudēšana, tiesību ierobežošana, cenzūra un daudzi citi faktori noveda pie valsts stāvokļa acīmredzamu pasliktināšanos valstij vitāli nepieciešamās sfērās – ārpolitikā, saimniecībā, ekonomika, likumdošanā u.c. Tas galu galā noveda pie situācijas, kad ārpus Latvijas esoša politiski – ideoloģiska vara spēja manipulēt ar mūsu valstī notiekošajiem procesiem, kas noveda pie Latvijas okupācijas un aneksijas PSRS sastāvā.
Aneksija ir kādai valstij piederošas teritorijas vai tās daļas varmācīga pievienošana citai valstij1. Šī referāta mērķis ir pārstāstīt notikumus, kas veicinājuši un realizējuši aneksiju, un pierādīt, ka Latvijas pievienošanā PSRS ir tikusi pielietota jelkāda veida varmācība, kas ir būtisks elements aneksijas jēdzienā, kā arī – informēt lasītāju, kādi dokumenti ir bijuši noteicošie šī procesa īstenošanā.…