Mūsdienās, ekonomiskās krīzes laikā, Latvijas ārējās tirdzniecības darījumu pasaulē daudz kas mainās, izmaiņas notiek gan importa, gan eksporta jomā. Latvijā, pēc iestāšanās Eiropas Savienībā 2004.gadā, vietējie uzņēmumi izjūt arvien sīvāku konkurenci no ārzemju uzņēmumu puses. Notiek globalizācija, izdzīvo tikai uzņēmumi, kuri ir apvienojušies un iekļuvuši Eiropas tirgos. Lai Latvijas eksportētāji mūsdienās prastu izdzīvot, tiem ir jāsadarbojas ar ārzemniekiem, jāmācās valodas, jāmeklē no konkurences brīvāki tirgi, jāiepazīst to kultūra un saskarsmes īpatnības. Lai spētu komunicēt, vienoties un slēgt darījumus ar ārzemju partneriem.
Lai gan Latvijas uz doto brīdi atrodas neapskaužamā stāvoklī, tad eksporta pieaugums spētu stimulēt ekonomisko stāvokli, tomēr eksporta pieaugums nozīmē, to kā uzņēmumiem ir jāspēj ražot, bet mūsdienu situācijā, tas ir ļoti grūti. Ir jāpaiet laikam, kamēr ekonomisko stimulu izmaiņas novedīs pie uzņēmumu darbības pārkārtošanas un straujāka eksporta pieauguma, kas ir vienīgā izeja no valsts ekonomiskā pagrimuma, tādēļ arī ir jāpievērš uzmanība Latvijas ārējai tirdzniecībai ar tās lielākajam tirdzniecības partnerim- Eiropas Savienības dalībvalstīm.
Ar ārējo tirdzniecību valsts var attīstīt specializāciju un paaugstināt valstij esošo resursu izmantošanu. Tādējādi veicinot valsts ekonomisko stimulēšanu.
Darba mērķis ir analizēt Latvijas ārējo tirdzniecību Eiropas Savienības dalībvalstu ietvaros un uz tā pamata izdarīt secinājumus un sniegt priekšlikumus.
Darba mērķu sasniegšanai tika izvirzīti vairāki uzdevumi:
1.Izpētīt Latvijas importa un eksporta datus;
2.Izpētīt svarīgāko preču grupu Latvijas eksportā;
3.Izpētīt svarīgāko preču grupu Latvijas importā;
4.Izpētīt Latvijas ārējās tirdzniecības galvenās partnera valstis;
5.Izpētīt Latvijas nākotnes nozares un eksporta tirdzniecību.
Pirmajā nodaļā ir ārējās tirdzniecības un tās veidojošo faktoru teorijas apraksts. Otrajā nodaļā ir aprakstīta esošā Latvijas eksporta un importa datu analīze, kā arī importa un eksporta veicinošie faktori.…