Valsts budžets ir valsts mugurkauls. Tas ir līdzeklis valsts politikas īstenošanai izmantojot finansiālas metodes. Saimnieciskā rosība, sekmīga uzņēmējdarbība, cilvēku labklājība, zinātnes, kultūras un izglītības attīstību nosaka katras nozares uzturēšanai un attīstībai atvēlētie budžeta līdzekļi. Budžeta mērķis ir noteikt un pamatot kādi līdzekļi vajadzīgi valdībai un citām valsts pamatstruktūrām, kā arī pašvaldībām. Valsts budžetu izstrādā ministru kabinets un Saeima to pieņem. Budžeta pieņemšana ir nozīmīgākais laiks, kas zināmā mērā nosaka valsts attīstību un stabilitāti. 2002. gada budžeta projekta izskatīšanas laikā Saeima atbalstīja pārsvarā tikai valdošo partiju un to pārstāvošo deputātu priekšlikumus, kas lielākoties, piemēram, izglītībai, paredzēja tikai nelielu palielinājumu.
Pieņemot 2002. gada budžetu bija jāņem vērā arī Latvijas centienus un uzsāktajās sarunās par iestāšanos ES un NATO.
Iestāšanās NATO Latvijai uzliek par pienākumu palielināt atvēlēto summu aizsardzībai. Svarīgi ieejot Eiropas Savienībā sabalansēt budžetus vispārējiem valdības dienestiem, aizsardzībai, sabiedriskajai kārtībai, drošībai un tiesību aizsardzībai, izglītībai, veselības aprūpei, lauksaimniecībai, transportam un sakariem u.c.…