-
Leonardo da Vinči - ģēnijs
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 5 | |
1. | Ģēnija Uzdrīkstēšanās | 7 |
2. | Leonardo bērnība | 9 |
3. | Māksla | 11 |
3.1. | Pirmie darbi Florencē | 11 |
3.2. | Leonardo da Vinči Milānā | 12 |
4. | Glezniecības meistars. Loenardo Da Vinči izcilākie darbi | 13 |
4.1. | Mona Liza | 13 |
4.2. | Svētais vakarēdiens | 14 |
5 | Leonardo inženieris: izgudrojumi un konstrukcijas | 16 |
6. | Dabas studijas: augi un dzīvnieki | 18 |
7. | Cilvēka ķermenis | 19 |
8. | Tēlniecība | 20 |
9. | Aptauja | 22 |
10. | Nobeigums | 24 |
11. | Pielikumi | 26 |
12. | Terminu skaidrojums | 29 |
13. | Izmantotās literatūras un avotu saraksts | 30 |
14.- 15.gadsimtā,Agrās Renesanses laikā, Eiropas kultūrā veidojās tas pamats, uz kura balstās turpmāko gadsimtu māksla. Par Renesanses kultūras īpatnībām ir runa vēstures stundās 6.klasē(1).Renesanse intelektuālā uzplaukuma un humānisma periods, veicina mākslas, filozofijas un zinātnes augšupeju Itālijā starp viduslaikiem un jaunajiem laikiem XV un XVI gs. Renesanses mākslinieki apglezno sienas ar freskām, bet stājglezniecība izmanto koka paneļus un audeklu(6). Renesanses mākslinieciskās kultūras veidošanās bija ilgstošs un sarežģīts process, kurā vadošo vietu jau kopš 13.gadsimta ieņem Itālija. Renesanses attīstības visaugstākā virsotne te bija 16.gadsimta pirmā trešdaļa - Dižrenesanse. Šai laikā Florencē un citās Itālijas pilsētās darbojās daudz izcilu mākslinieku, no kuriem par ģeniāliem dēvējam trīs – Leonardo da Vinči, Mikelandželo Buonaroti un Rafaēlu Santi(2).
Kvatročento (XV gs.) gleznu abstraktajā telpā ienāk viendabīga, dzidra gaismā; tā plūst no mākslīga avota labajā augšējā stūrī, ļaujot modelēt apjomu ar gaismēnu pārejām – kjaroskuro. Gaismas un ēnas efekti, kas činkvečento (XVI gs.) kļūst daudz kontrastaināki, notušē kontūras un rada iluzoru modelējumu, kurš maksimālo efektu sasniedz Leonardo da Vinči gleznu dūmakainība – sfumato(6).
Kā lai sāk stāstu par Leonardo da Vinči? Mums zināms, ka viņš bijis gleznotājs, tēlnieks, arhitekts, izgudrotājs, anatoms. Taču arī botāniķis, zoologs, fiziķis, ģeogrāfs, teātra dekorāciju gleznotājs un kostīmu mākslinieks. Viņš ir renesanses ģēnija simbols.…
Tēma ir ļoti aktuāla, jo Leonardo da Vinči ir fenomenāla personība, kura nepārspēj mūs pārsteigt ar savu noslēpumainību, kuru jau gadsimtiem visi centās saprast un izskaidrot. Pēdējos gados Leonardo da Vinči vārds bieži izskan saistība ar Dena Brauna bestselleru „Da Vinči kods”, kas vēlreiz apliecina ka Leonardo ir neaizmirstams ģēnijs. Domāju, ka lielākā daļa cilvēku ir dzirdējuši par Leonardo da Vinči un spētu nosaukt kādu no viņa populārākajiem darbiem, piemēram, slaveno Monas Lizas gleznu, tomēr ne visi zina viņa biogrāfijas detaļas, daudzpusīgās intereses un citas aizraujošas lietas, kas palīdzēs izprast gan mākslinieku un zinātnieku, gan laiku, kurā viņš dzīvojis. Ieiet mākslas pasaulē nav vienkārši un viegli. Tas prasa lielu un nopietnu sagatavošanos.Ir ne tikai jāuztver un jāizjūt mākslas tēla emocionālā iedarbība, bet arī jāzina, jāiepazīst vide, kā arī cilvēki, kuri radījuši to vai citu mākslas darbu. Es piemēram, nevaru paturēt prāta gleznu, ja viņai nav konkrēta priekšstata par tās radītāju mākslinieku. Man gribas viņu izjust kā pazīstamu, sev tuvu cilvēku, ar kuru viņa varētu dalīties domās un izjūtās, gleznotāja domas un pārdzīvojumus uztverot ar viņa radīto darbu palīdzību.
- Leonardo da Vinči - ģēnijs
- Leonardo da Vinči dzīve un daiļrade
- Renesanses spilgtākās personības - Leonardo da Vinči un Rafaēls
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Leonardo da Vinči dzīve un daiļrade
Research Papers for secondary school8
-
Renesanses spilgtākās personības - Leonardo da Vinči un Rafaēls
Research Papers for secondary school6
-
Dižveļegovs "Leonardo da Vinči"
Research Papers for secondary school7
-
Leonardo da Vinči
Research Papers for secondary school3
-
Leonardo da Vinči
Research Papers for secondary school2