No mācību procesa organizācijas atkarīgi skolēna pārdzīvojumi par mācību procesa peronīgo nozīmību. Mācīšanās skolā, iegūt zināšanas un prasmes lietot tās, atrast un apstrādāt informāciju par personīgām vērtībām kļūst tikai aizraujošā izziņas darbības procesā. Personīgi nozīmīga mācīšanās kļūst cilvēkam par nozīmīgu viņa attīstības un audzināšanas līdzekli. Mācību process vienmēr civilizācijas attīstības gaitā bijis audzināšanas līdzekli. [3.:155]
Viens no senākiem mācību procesa veidiem, kas galvenokārt valdīja viduslaikos, ir dogmatiskais mācību process, kas saglabājies līdz mūsu dienām. [3.:156] Piemēram, meitene zina nosaukt bioloģija dažādu augu kopas, bet nezin, kādi augi pieder pie šīm kopām.
Dogmatiska mācību procesa pamatu veido galvenokārt divas kompetentes – uztveršana un atcerēšanās. Tas izskaidrojams ar dogmu apgūšanu bez izpratnes. Šādi iegūtas zināšanas tiek sauktas par „tukšajiem riekstiem”, vai „tās skan kā tukšas mucas”. [3.:156]…