L. Žukovs uzsver, ka centrālais elements mācību procesā ir skolēns, kurš tiek iekļauts aktīvā izziņas procesā. Tikai aktīvi piedaloties mācību procesā ( veicot individuālu izziņas darbību ), skolēns var bagātināt savas zināšanas, prasmes, iemaņas - attīstīt savas spējas.
I. Žogla ir pārliecināta, ka mācību individuālās izziņas mērķis ir izmainīt un bagātināt skolēna personību.
Mācības ir kā ceļš no nesaprašanas uz saprašanu, no nevarēšanas uz varēšanu, no nespējas uz spēju un tikai skolēna pašiniciatīva šajā procesā sekmē veiksmīgu šo attīstības gaitu.
Ikviens no kairinātājiem, kas iedarbojas uz mūsu maņu orgāniem, varētu kļūt par mācīšanās sākumu, bet tomēr tas tā nenotiek – kaut vai tādēļ, ka to ir neskaitāmi daudz, un sadalīt izziņas procesus vienlaicīgi starp daudziem maņu orgānu kairinātājiem nav iespējams, līdz ar to skolēns piesaista uzmanību mācību priekšmetam, tad ja tas kļūst viņam personīgi pievilcīgs un nozīmīgs – interesē, piedāvā izziņas uzdevumu un ja iegūtās zināšanas atbilst pašizteikšanās vajadzībai u.c. Personisks nozīmīgums izpaužas daudzveidīgi un individuāli niansēti.…