Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
1,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:757644
 
Evaluation:
Published: 07.04.2009.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: 7 units
References: Used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
1)  Ievads    3
2)  Mišela De Monteņa biogrāfija    4
3)  Mišela De Monteņa ”Esejas”    5
4)  Mišela De Monteņa vispārējie uzskati    7
5)  Izmantotā literatūra    10
Extract

Pirms 476 gadiem dižciltīgā ģimenē piedzima franču filozofs, politiķis un esejists, kā literatūras žanra iedibinātājs - Mišels de Montēņs. Kultūrvēsturei nozīmīgākais ir viņa darbs "Esejas", kurā apkopotas subjektīvas pārdomas un spriedumi par literatūru, filozofiju, zinātni, audzināšanu, reliģiju un citiem uz sabiedrības dzīvi attiecināmiem jautājumiem. Montēņa filosofijas pamatjēdziens bija dabiskais, un dabiskuma vispilnīgāko izpausmi viņš saskatīja tieši to tautu sadzīvē un kultūrā, kas dzīvoja ārpus Eiropas. Viņaprāt, mežoņu (jeb dabasbērnu) sadzīve ir skaista, t. i., pareiza, viņu valoda – sulīga, kultūra – dabiska. Montēņs arī pirmais atzina, ka mežoņu māksla ir skaista tieši tāpēc, ka tā ir dabiska. Tas bija pirmais pozitīvais šīs mākslas novērtējums, un pirmoreiz ar to tika atzīta folkloras estētiskā vērtība.
Laikā no 1580. līdz 1588. gadam uzrakstītajās "Esejās" autors kā izteiksmes veidu izmantoja arī fiktīvus dialogus ar antīkajiem filozofiem Sokrātu, Seneku, Lukrēciju. Retāk tiek pieminēts, ka humānists Montēņs savas dzīves laikā darbojies kā veidotājs, Hugenotu karu laikā mēģinot samierināt naidīgās franču katoļu un protestantu nometnes. No daudziem citiem laikabiedriem viņš atšķīrās ar spēju mierīgi raudzīties uz problēmām, neļaujoties emocijām par labu vieniem vai otriem. Viens no viņa dzīves principiem bija: „būt patiesam pret sevi un citiem”. Kāds no Montēņa domu graudiem skan tā: "Ja par mani grib runāt, lai runā tikai patiesību, bet ja nu kāds attēlos mani labāku, nekā es biju, tad es piecelšos no zārka, lai viņu apstrīdētu." Tāpat viņam pieder prātula: "Ja mēs kaut ko ienīstam, tas nozīmē, ka mūs tas uztrauc."
Montēņa aizsāktā tradīcija pretstatīt dabisko un nedabisko, mākslīgi radīto turpinājās Teodora Adorno teorijā un ir aktuāla arī šodien. Adorno īstajai mākslai pretstatīja kultūras industriju, kas cilvēkos kultivē mākslīgas vajadzības. …

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −3,48 €
Work pack Nr. 1134270
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register