Norēķinu karšu vēsture
Elektroniskos norēķinus pasaulē sāka praktizēt mūsu gadsimta 50.gados. To sekmēja šajā laikā notiekošais tehnikas uzplaukums, jo īpaši kompjūtertehnikas jomā, bet galvenais virzītājspēks bija savstarpējā komercbanku konkurence. Tās vēlējās paātrināt norēķinus un tāpēc arvien vairāk līdzekļu ieguldīja banku tehniskās bāzes paplašināšanai un pilnveidei, tādējādi radot labvēlīgu augsni elektronisko norēķinu attīstībai.
Norēķinu karšu vēsture aizsākās 20.gadsimta sākumā, kad pirmo reizi tās sāka izdot lielās ASV naftas kompānijas ar mērķi atvieglot pircējiem norēķinus naftas uzpildes stacijās. Tā, piemēram, 1914.gadā ar tām sāka strādāt "General Petroleum Corporation".
Pirmās kartes bija no papes, un tās izdeva arī atsevišķi veikali saviem labākajiem klientiem kā vienkāršu kreditēšanas līdzekli. Klientam iepērkoties bija jāuzrāda tikai karte, bet rēķinus par pirkumiem veikals piesūtīja reizi mēnesī.
Mūsdienās pazīstamās norēķinu kartes ideja pieder Bruklinas Flatbušas Nacionālās bankas kredītspeciālistam Džonam S. Biginsam (1946.gads).
Pirmo masveida maksājumu karšu sistēmu, par pamatu ņemot to pašu Dž.S.Biginsa izstrādāto programmu, ieviesa 1949.gadā, sākot Diners Club norēķinu karšu emisiju. Ideja par šāda veida karti radās Ņujorkas kredīta izsniegšanas firmas īpašniekam Frenkam Maknamarem, kuram reiz pietrūcis naudas, lai restorānā norēķinātos par pusdienām. Tad arī viņš ierosināja nodibināt klubu, kura biedri varētu pusdienot uz kredīta. Sākumā Diners Club īpašniekiem bija iespēja to izmantot tikai ASV, bet tagad tā ir kļuvusi starptautiski atzīta un plaši izmantojama.
50.gadu beigās arvien vairāk Amerikas bankas sāka laist apgrozībā savas kartes, kuras sākotnēji pielietoja tikai vietējos vai reģionālos mērogos. 1966.gadā tika uzsākts projekts kartes pielietojumam plašā mērogā. Bank of America bija pirmā banka, kura izdeva pirmo starptautiska mēroga maksājumu karti BankAmeriCard.
Mūsdienās pazīstamo VISA karšu sistēmu izveidoja BankAmerica ar BankAmeriCard. Neilgi pēc tam izveidojās banku apvienība ar konkurētspējīgu produktu – tagad starptautiski pazīstamo MasterCard International, Inc.
1.1.Norēķinu karšu ienākšana Latvijā
…