SECINĀJUMI
Kursa darba „Ogres reģiona publisko bibliotēku bērnu nodaļas iekārtojuma atbilstība pirmsskolas vecumposma bērnu vajadzībām” mērķis bija izpētīt publisko bibliotēku bērnu nodaļu iekārtojuma atbilstību teorētiskajiem principiem un normatīviem, to atbilstību pirmsskolas vecumposma bērnu vajadzībām un attīstības īpatnībām. Kursa darba sākumā izvirzītie uzdevumi ir izpildīti.
Pētījums tika uzsākts ar teorētisko atziņu apzināšanu par konkrētā vecumposma vajadzībām. Galvenās atziņas, kas tika gūtas no tādu psihologu kā Ž. Piažē, E. Eriksons, Ļ. Vigotskis teorijām, ir bērnu lielā kustību aktivitāte, apkārtējās vides izzināšana un rotaļas nozīme situāciju skaidrošanā. Tika apzinātas arī atziņas par telpas iekārtojumu atbilstoši bērnu vajadzībām un noskaidroti galvenie elementi, kas jāņem vērā, iekārtojot telpu bibliotēkā.
Pētījuma praktiskajā daļā tika novērotas četras Ogres reģiona publisko bibliotēku bērnu nodaļas, salīdzinātas ar izstrādāto labas prakses modeli bērnu nodaļas iekārtojumam, un veiktas intervijas ar attiecīgo bērnu nodaļas bibliotekārēm.
Pētījumā izvirzītā hipotēze - Ogres reģiona publisko bibliotēku bērnu nodaļu iekārtojums atbilst normatīvajiem aktiem, vadlīnijām un teorētiskajos materiālos izvirzītajiem principiem un pirmsskolas vecumposma vajadzībām un attīstības īpatnībām – apstiprinājās.
Novērošanā iegūtais vērtējums visām bibliotēkām ir augstāks par vidējo vai pat tuvu maksimālajam vērtējumam. Vērtējumu samazināja tas, ka pamatā ēkas nav tikušas celtas bibliotēkas vajadzībām, tāpēc lielākā problēma ir telpu neatbilstība un nepietiekamība, kas ietekmē arī citus iekārtojuma aspektus. Kaut arī zonas ir labi nodalītas, lielāku akcentu vajadzētu likt uz pirmsskolas vecumam domāto zonu – rotaļu stūrīti, ko arī daļa bibliotekāru intervijās atzina kā nākotnes vīziju. Tā kā pirmsskolas vecuma uzmanība tiek vērsta gan uz grāmatām, gan rotaļlietām, tad bibliotēkas cenšas nodrošināt to dažādību. Ieteikums būtu iekļaut rotaļu stūrītī konstruktorus vispusīgai bērnu attīstībai.
Pētījums praktiski var noderēt kā informatīvs materiāls, lai iekārtotu bērnu nodaļas pirmsskolas vecumposma bērnu vajadzībām, kā arī jaunākajam skolas vecumam, kad vēl notiek pāreja no viena vecumposma uz otru.
…