Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
2,49 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:283741
 
Evaluation:
Published: 21.04.2004.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 3 units
References: Not used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Oligapola iezīmes    4
  Oligapola tirgus modeļi    5
  Lauztā pieprasījuma līkne    5
  Slepena vienošanās    6
  Cenu līderis    8
  Princips “izmaksas plus”    8
  SECINĀJUMI    9
  Izmantotā literatūra    10
Extract

Oligapola iezīmes
• Neliels ražotāju skaits, kas konkurē savā starpā;
• Identiski vai diferencēti produkti;
• Būtiskas barjeras jaunu firmu ienākšanai nozarē;
• Ārpuscenas konkurence diferencētā produkta gadījumā.
Mūsdienu tirgū panākumus nodrošina tehniskais progress, bet tas ir saistīts ar ievērojamiem kapitālieguldījumiem tehnikā, jaunu tehnoloģiju attīstībā, bet kapitālieguldījumi savukārt paplašina ražošanas mēroga virsotnes, kuru rezultātā firma sasniedz izmaksu minimumu. Tās firmas, kuras nespēj ieguldīt vajadzīgās, lielās summas tehniskajā progresā, tiek izstumtas no tirgus. Lielie sākotnējie ieguldījumi tehnikas progresa finansēšanai daudzām firmām pārvēršas par nepārvaramu šķērsli, lai iekļūtu attiecīgajā nozarē.
Oligopola gadījumā cenas nemainās nepārtraukti ar preces pieprasījuma un piedāvājuma izmaiņām, kā tas ir pie pilnīgas konkurences, bet atšķiras ar “stingrumu”. Protams, ja strauji pieaugs izmantojamo resursu cena vai palielināsies pieprasījums, tad firma-oligopoliste paaugstinās preces cenu. Bet parasti viņa to dara diskrēti, laiku pa laikam un uzreiz uz ievērojamo lielumu. Cenas “stingrums”, nemainīgums pamatā ir saredzams pie cikliskās un sezonas preču pieprasījuma izmaiņas. Īslaicīgā periodā , kad ir cikliskās un sezonas preču pieprasījuma izmaiņas, firmas-oligopolistes dod priekšrocību cenas nemainīšanai, tā laikā variējot ražošanas daudzumu. Tām ir divi cēloņi: pirmkārt, īslaicīgā periodā firmām-oligopolistēm ir specifiskas izmaksu līknes; otrkārt, tiem cenu izmaiņas palielina izmaksas.
Oligapola tirgū ir ierobežots skaits firmu, kas atspoguļo šī tirgus galveno īpatnību - firmu savstarpējo atkarību. Firma nedrīkst noteikt cenu un ražošanas apjomu, nedomājot par konkurentu atbildes reakciju. Ja firmas plānos ir cenu paaugstināšana, tad jārēķinās ar to, ka, ja konkurenti arī nepaaugstinās cenas, firma zaudēs daļu pircēju, kas dos priekšroku lētākai konkurenta precei. Un, otrādi, ja firma pieņem lēmumu cenas pazemināt, tad ieguvums būs tikai tad, ja konkurentu firmas savukārt nepazeminās cenas. Bet, ja pārējās firmas tomēr cenas pazeminās, tad pati cenu pazemināšanas iniciatore rezultātā var neiegūt neko, jo firmas realizācijas apjoms samazināsies.

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −4,48 €
Work pack Nr. 1222667
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register