Cilvēces būtība ir tendēta uz nepārtrauktu attīstību. Attīstās tehnoloģijas, sabiedriskās attiecības, līdz ar tām attīstās cilvēku vajadzības. Valsts pārvaldes institūcijas un to darbība ir sevišķi sarežģīts aspekts, jo parasti tieši tās tiek kritizētas par nespēju piemēroties, kontrolēt attiecības gan uzņēmējdarbībā, gan sabiedrības līmenī. Parasti tieši sabiedrība ir tā, kas kritizē valsts pārvaldes institūcijas par nevērīgu, neefektīvu un nekompetentu darbību. Tieši tādēļ atsevišķas valstis mūsdienās cenšas radīt speciālas institūcijas, kuras izskatītu sabiedrības sūdzības un cīnītos ar šīm problēmām. Šo organizāciju nosaukums ir OMBUDSMEN. Savā darbā mēģināšu apskatīt Ombudsman lomu sabiedrībā un salīdzināt šīs institūcijas darbību dažādās pasaules valstīs.
Kas ir OMBUDSMAN?
Ombudsman ir Zviedrijā radīta institūcija, kas palīdz valsts pārvaldē. Ombudsman var būt ne tikai valdības, bet arī biznesa uzņēmumu, universitāšu un citādu organizāciju sastāvā. ASV ļoti izplatīts Ombudsman ir masu mediju darbībā. Tā 1980.gadā tika radīta Ziņu Ombudsman Organizācija (Organization of News Ombudsman), kas strikti regulē masu mediju ētiskos standartus.
Politikā Ombudsman tika radīts 1809.gadā kā Zviedrijas konstitūcijas daļa, kura bija pakļauta parlamentam. Tas bija efektīvs solis, jo līdz ar to Ombudsman bija no valdības neatkarīga daļa, kas būtībā ir tās svarīgākais priekšnoteikums. Ombudsman valsts pārvaldē ir "valdības tiesnesis", kas uzklausa sabiedrības sūdzības par birokrātijas darba nepareizību. Ombudsman sekmīgas pastāvēšanas un darbības priekšnoteikumi ir: neatkarība no valdības institūcijām, darba efektivitāte, godīgums un publiska pieejamība. …