Grāmatvedība ir katra uzņēmuma neatņemama sastāvdaļa. Tā parāda visu, kas ir noticis, notiek un varētu pat teikt, ka arī notiksies ar uzņēmumu tā darbības laikā. Katra uzņēmuma pienākums ir veikt grāmatvedības uzskaiti un sniegt par to informāciju valsts nodokļu (ieņēmumu) dienestam, valsts statistikas pārvaldei, dažos gadījumos arī bankas iestādēm un, ja ir – augstākstāvošai organizācijai. Bet, pirmkārt, šī uzskaite ir vajadzīga pašam uzņēmumam.
Grāmatveža darbs ir ļoti atbildīgs un prasa īpašu rūpību un precizitāti, jo lielā mērā no viņa aprēķiniem, ir atkarīga uzņēmuma darbība.
Likumdošana paredz, ka uzņēmums atkarībā no konkrētiem apstākļiem patstāvīgi izvēlas grāmatvedības uzskaites formas, bet ņemot vērās vispārējos metodiskos principus, kuri pieņemami normatīvajos aktos. Galvenie no šiem aktiem ir LR likumi “Par grāmatvedību”1 un “Par uzņēmumu gada pārskatiem”2.
Pašlaik grāmatveža darba atvieglošanai ir izveidotas un ir iegādājamas gan speciālas datorprogrammas, kas ievērojami atvieglo darbu un ietaupa laiku, kā arī dažādas veidlapas. Standarta veidlapas pastāv tikai, sniedzot informāciju valsts institūcijām. Uzņēmējam precīzi jāievēro nepieciešamās informācijas sniegšana par katru uzskaites objektu.
Pamatu pamats grāmatvedībā ir dokuments. Dokumentā jābūt šādiem rekvizītiem:
uzņēmuma (komersanta firmas) nosaukums, juridiskā adrese, reģistrācijas numurs (vai personas kods);
dokumenta nosaukums un datums;
darījuma apraksts un pamatojums;
darījuma mērītāji (daudzums, summa, utt.)
atbildīgo personu paraksti.
Ierakstiem grāmatvedības reģistros jābūt savlaicīgi izdarītiem, pilnīgiem, precīziem un sistemātiski sakārtotiem, Nav pieļaujami ieraksti, kuru saturs vai mērītāji atšķiras no attaisnojuma dokumenta. Ja iekraksti grāmatvedības reģistros un dokumentos tiek laboti, ir jābūt redzamam to sākotnējam saturam un katram labojumam jābūt atrunātam un apstiprinātam ar parakstu. Tāpēc, kā jau minēju, grāmatvedim ir jābūt ne vien zinošam, bet arī rūpīgam un uzmanīgam. Tātad, strādājot ar pareizi noformētiem dokumentiem, grāmatvedis atspoguļo informāciju uzskaites reģistros. …