Motors attīsta pilnu jaudu tikai pie noteikta apgriezienu skaita. Ja apgriezienu skaits samazinās vai palielinās virs normālā, tad motora jauda krīt, Sevišķi strauji jauda krīt, apgriezienu skaits samazinās.
Ja braucot automobilim jāpārvar kāda pretestība, piemēram, kāpumi kalnā, tad automobiļa ātrums samazinās; ja nebūtu ātrumu kārbas, bet spēku no motora tieši pārnestu uz riteņiem, tad līdz ar to samazinātos automobiļa ātrums un apgriezienu skaits. Tātad motora jauda zustu tieši tad, kad tā ir vajadzīga visvairāk – pārvarētu pretestību. Tātad ātrumu kārba dod iespēju pie viena un tā paša apgriezienu skaita samazināt vai palielināt braukšanas ātrumu piemērojoties ceļa apstākļiem.
Ātrumkārbas apvalks parasti ir pagatavots no čuguna vai alumīnija lējuma, un tajā uz lodīšu gultņiem ir ir novietota četras vārpstas, t.i. primārā vārpsta, sekundārā vārpsta, kas novietota tieši tai pretī un kas pārnes spēku uz riteņiem. Trešā ir starpvārpsta.Uz vārpstām ir uzmontēti zobrati, kas saslēdzoties iegūst vajadzīgo ātrumu. Pirmā un otrā ātruma zobrati, kā arī atpakaļgājiena zobratu pāris ir izgatavoti ar taisniem zobratiem. Trešā ātruma zobrats nav novietots uz sekundārās vārpstas rievām un tāpēc var brīvi griezties ap šo vārpstu, lai samazinātu berzi, starp vārpstu un zobratu ievieto rullīšu gultni. …