Tas ir process, kurā indivīds vāc un apkopo informāciju par sevi, tās rezultātā tiek iegūts pašvērtējums. Pašvērtējums nav iedzimta īpašība, to var attīstīt, pārvarot neticību sev un negatīvo sevis vērtējumu. aplūkojot izglītības filozofisko izpratni humānā paradigmā, sākums izglītības procesam ir paša cilvēka pašvērtība. Izglītība un izglītošana balstās uz pašvērtību un kalpo tās izkopšanai.
Apzinoties pašvērtības nozīmi, svarīgākais skolotāja uzdevums ir palīdzēt skolēniem atrast savas personības potenciāla pašrealizācijas iespējas, gādāt lai neviens skolēns nezaudētu pašvērtību un lai bērns, kuram ir zema pašapziņa, kas ir apziņas kodols un veidojas no agras bērnības, atgūt ticību saviem spēkiem. Tas ir jāatceras, vērtējot skolēnu mācību sasniegumus un izaugsmi, tāpēc zināšanu vērtēšanā akcents jāliek uz pašnovērtējumu. Tā būs skolēna paškontrole kā atgriezeniska informācija mācību procesā, tā būs saikne starp procesu un rezultātu.
Jēdzienu pašvērtējums lieto psiholoģijā un aplūko kā ES – koncepcijas pamatkomponentu, kas raksturo gan cilvēka apmierinātību ar sevi kopumā, gan arī ar savām spējām, īpašībām un sekmēm dažādos darbības veidos. Pašvērtējums attīstās uz sevis izziņas pamata un lielā mērā determinē cilvēka uzvedību, tāpēc tas jāaplūko kontekstā ar jēdzieniem personība un pašapziņa.
Tā kā pašvērtējums ir ietverts visos cilvēka attīstības posmos, tad var uzskatīt, ka pašapziņas un personības pamatā ir pašvērtējums. Sakāpināta pašapziņa rada konfliktus ar apkārtējiem, vecākiem un skolotājiem. Attieksmei pret sevi cilvēka dzīvē ir milzīga nozīme. Pozitīvs pašvērtējums ir pamats cilvēka iekšējai brīvībai, to var pielīdzināt pozitīvai sevi pieņemšanai. Pašvērtējums regulē cilvēka uzvedību, palīdz apzināties savu vietu dzīvē, pareizi izvēlēties profesiju, regulēt saskarsmi ar cilvēkiem. Pašvērtējumu ietekmē personīgās veiksmes un neveiksmes. No tā ir atkarīga cilvēka tieksme pēc pašpilnveides.
Tādēļ viena no galvenajām problēmām ir adekvāta priekšstata par sevi veidošana. Tas ir atbilstošs un konkrētajiem apstākļiem piemērots. Parasti cilvēkam grūtības rodas tad, kad sevi pārvērtē vai nenovērtē.
…