Mācību procesa kontrole.
Skolotājs apkopo un sistematizē mācību procesā iegūtos radītājus (skolēnu rakstu darbus, zīmējumus, savus vērojumus, skolēnu pašvērtējumus) vai arī kādas nozīmīgākas mācību procesa daļas rezultātus (diagnostikas vai kārtējas pārbaudes darbus). Šādas apkopojošas mācību kontroles beigās tiek izteikts vērtējums par procesā gūto. Tas var būt kā ziņojums par mācību sasniegumiem, arī vērtējums izpildīts, neizpildīts vai atzīme. (“Vēstis skolai.” 01.2001)
Ko un kāpēc mēs vērtējam? Vai vērtējam skolēnu mācību sasniegumus reproducēšanas līmenī, vai svarīgi ir atklāt individuālo izaugsmi un attīstību?
Pēdējā laikā ir mainījušies mācību mērķi un motivācija. Cita loma iedalīta mācību nodarbībai. Līdz šim galvenais bija dot zināšanas, tagad mēs vispirms veidojam mācību iemaņas, tad vidi, kurā skolēns iegūtas prasmes var lietot. Tāpēc vērtēšanai piešķirta jauna funkcija.
Jaunajā kvalitātē “vērtēt” nozīmē:
Izvirzīt mācību mērķus un uzdevumus;
Vienoties par konkrētiem kritērijiem/rādītājiem;
Ļaut mācīties darbojoties;
Vērot mācību procesu;
Soli pa solim apzināt sasniegto;
Analizēt paveikto;
Novērtēt un izvirzīt jaunus mērķus;…