Pakalpojums ir jebkura darbība, ko viena puse var piedāvāt otrai; netaustāma rīcība, kas nenoved pie kaut kāda īpašuma. Pakalpojuma piedāvāšana var būt saistīta ar materiāliem produktiem (Dž.Mennings, 2003).
Pakalpojums ir uzdevums vai instrumentāla darbība, kas tiek izpildīta patērētājam, vai patēriņa darbība, kas saistīta ar patērētāja līdzdalību, tādu kā lietošanu, bet ne uzņēmuma produktu vai aprīkojuma iegūšanu īpašumā (Zickmund & d Amico Marketing, 1992).
Pēc Kouvela (Cowell) domām, „galvenā pakalpojumu atšķirības zīme ir tā, ka preces-pakalpojuma struktūrā pārsvarā ir nekustamās īpašības”. Pakalpojumi- tie ir specifisks preces veids, līdz ar to pakalpojumu sfērā bieži vien ir nepieciešama īpaša pieeja un īpaša mārketinga stratēģija (D.Džobers, 2000.).
Kompāniju tirgus piedāvājums parasti sevī ietver arī dažādu pakalpojumu piedāvāšanu – tie var sastādīt kā lielāko, tā arī mazāko daļu no kopējā piedāvājuma. Tiek izšķirtas 5 piedāvājuma kategorijas:
1.Tikai taustāma prece – tiek piedāvāts materiāls produkts, tāds kā ziepes, zobu pasta vai sāls. Tiem nekādi papildus pakalpojumi nav nepieciešami.
2.Taustāmās preces papildināšana ar pakalpojumiem – tiek piedāvāts materiāls produkts, kas tiek papildināts ar vienu vai dažiem pakalpojumiem, kuri palielina tā pievilcīgumu patērētāju acīs. Tā, piemēram, automobiļu ražotājam ir jāpiedāvā kaut kas vairāk kā tikai automašīna.
3.Hibrīts – piedāvājums vienādā līmenī sastāv no preces un pavadošiem pakalpojumiem. Piemēram, restorāna apmeklētājs vienlaicīgi saņem gan ēdienu, gan arī pakalpojumu.
4.Pamatpakalpojumu pavada pavadošo preču un pakalpojumu iegūšana – tā, piemēram, avio pasažieri pērk pārvadājuma pakalpojumu. Tie nokļūst galapunktā bez redzama savu biļetes izdevuma apstiprinājuma. Taču, lidojuma laikā pasažieriem tiek piedāvāts ēdiens, dzērieni, žurnāli utt. Lai tiktu piedāvāts pakalpojums, ir nepieciešams dārgs produkts – lidmašīna, taču pārdots tiek tieši pakalpojums.…