IEVADS
Par peļņu ir sarakstītas daudzas grāmatas. To var uzskatīt kā mērauklu, kas norāda uz to, kā sokas bizness, tomēr daudzi maldinoši uzskata ka peļņa ir visa ļaunuma sakne. Protams, alkatībai un peļņas iekārei var būt negatīvas sekas, tomēr peļņa ir vienīgais iekšējais līdzeklis, kā papildināt pašu kapitālu, tāpēc ir svarīgi pieņemt pareizus lēmumus, kā vislabāk un pareizāk iegūt un izmantot peļņu, lai uzņēmums varētu pastāvēt un attīstīties. „Kapitāls baidās no peļņas trūkuma vai no pārāk mazas peļņas, tāpat kā daba baidās tukšuma. Bet, ja ir pietiekama peļņa, kapitāls kļūst drošsirdīgs.”[2,79]
Šī darba mērķis bija apskatīt peļņas jēdzienu, tās rādītājus un to nozīmi uzņēmējdarbībā, ka arī iepazīties ar peļņas aprēķināšanas metodēm.
Darbā gaitā tika apskatīti dažādi peļņas rādītāji, starp kuriem īpaši bija izdalīta rentabilitāte. Īpaša uzmanība bija pievērsta peļņas lomai uzņēmuma, ka galvenajam motīvam un attīstības avotam.
Lai sasniegtu uzstādīto mērķi tika izvirzīti sekojoši uzdevumi:
1. apkopot informāciju par peļņu un tās lomu uzņēmumā
2. analizēt peļņas aprēķināšanas metodes
3. ar konkrēta uzņēmuma pieejamiem datiem apskatīt tā finansiālos rādītājus, ka arī atrast peļņas paaugstināšanas problēmas risinājumus
4. ar iegūtiem teorētiskiem un praktiskiem datiem izstrādāt priekšlikumus efektīvam peļņas paaugstināšanas procesam.
Darba gaitā, lai veiksmīgāk iepazītos ar uzņēmējdarbības peļņas un rentabilitātes aprēķinu, tiek izmantoti vadoša Baltijas farmācijas uzņēmuma A/S „Grindeks” dati.
Darba apskatāms temats ir ļoti plašs, tāpēc kursa darba ietvaros bija apskatīti tikai pamatjēdzieni, galvenie rādītāji un faktori. Darba sastāvēšanai bija izmantoti dažādi avoti –mācību grāmatas, interneta lapas, AS „Grindeks” 2007. gada pārskats, Latvijas republikas likums „Par uzņēmuma gada pārskatiem”.
Darba gaitā tika izmantotas tādas pētījuma metodes, kā zinātniskas literatūras izstudēšana, uzņēmuma saimnieciskās darbības datu atlase un izanalizēšana, tabulu sastādīšana.
…