Savam darbam izvēlējos tematu „Peļņas maksimizēšana monopola apstākļos”, ar mērķi dziļāk iepazīties ar firmas peļņas maksimizēšanas iespējām monopola apstākļos, pētīt un analizēt „Lattelekom” SIA darbību liberalizētā tirgū.
Mērķa sasniegšanai tika izvirzīti sekojoši uzdevumi:
iepazīt un apkopot materiālus par firmas peļņas maksimizēšanas iespējām monopola apstākļos;
salīdzināt un izvērtēt „Lattelekom” SIA darbību monopola un liberalizētajā tirgū;
atklāt firmas peļņas maksimizēšanas veidus, akcentējot darba tēmu.
Teorētiskā darba daļa.
Peļņas maksimizēšana monopola apstākļos.
Pieprasījums monopola apstākļos.
Pilnīgs monopols ir tad, kad nozarē ir tikai viens ražotājs (piegādātājs), nav tuvu aizstājēju, pastāv barjeras jaunu firmu iesaistīšanai šajā nozarē. Monopolists diktē tirgus cenu, bet tas nenozīmē, ka monopolists ir pilnīgi brīvs cenas un ražošanas apjoma izvēlē un pircējs ir pilnīgi monopolista varā. Palielināt preces pieprasījumu ir iespējams tikai samazinot tās cenu. Tādēļ jo augstāka ir cena, jo mazāks ir pieprasījums. Pieprasījumu ataino tradicionālā pieprasījuma līkne (skatīt attēlu Nr. 1, pieprasījums monopolā).…