PREČU KVALITĀTE.
Kvalitātes sistēmu ieviešana un tās elementu izmantošana Latvijā ir sākuma stadijā. Pēc statistikas datiem Eiropā sertificētas kvalitātes sistēmas ir 75000 uzņēmumos.
Latvijā patreiz tiek izvērsta Starptautisko standartu adaptācija Latvijas nacionālajos standartos, kā arī mācību līdzekļu, informatīvo un metodisko materiālu sagatavošana par šo tematu. Interese par kvalitātes nodrošinu un tehnoloģijas uzlabošanu strauji pieaug jauno, progresīvo uzņēmumu vidū. Daudzi uzņēmēji apzinājušies, ka bez kvalitātes sistēmu ieviešanas nebūs iespējama viņu produkcijas realizēšana Rietumu tirgū.
Lietojot terminu kvalitāte, jānošķir tā sadzīviskā nozīme no tā, kā šo terminu lieto saistībā ar ražošanu vai pakalpojumu sniegšanu.
Ikdienā vārdu kvalitāte lieto, lai izteiktu savu viedokli par konkrētu preci vai tās īpašībām. Var teikt, ka kvalitāte ir klienta vai pircēja cerību vai vēlmju un ražotāja doto parametru piepildījums noteiktā precē.
Starptautiskajā Standartizācijas Organizācija (ISO) kvalitāti definē šādi:
Kvalitāte ir objekta vai vienības raksturlielumu kopums, kas nosaka tā spēju atbilst noteiktajām vai paredzemajām vajadzībām.
Pasaules praksē ir pazīstamas vairākas kvalitātes vadības sistēmas, bet visplašāk izplatītas ir Starptautiskās Standartizācijas Organizācijas (ISO) standartos aprakstītās prasības.
ISO 9000 standartu sērija nosaka kvalitātes sistēmu prasības, kas lietojamas iekšējai kvalitātes nodrošināšanai.
Eiropas Savienībā produkcijas standartizāciju un kvalitāti uzskata" par nozīmīgu instrumentu tirdzniecības attīstībai ES ietvaros, kā arī patērētāju interešu aizsardzībai.
P R E Č U K V A L I T Ā T E U N K V A L I T Ā T E S F A K T O R I P R E Č U K V A L I T Ā T E S
P Ā R B A U D E.
Preču kvalitāti nosaka, novērtējot izstrādājuma patēriņa īpašības. Plašākā nozīmē preču kvalitāte ietver ne tikai tehniskos un ekspluatācijas rādītājus, bet arī izturību, ekonomiskumu, to estētisko vērtību un praktisko mērķtiecību. Var teikt, ka par jebkuras preces kvalitāti uzskata preces īpašību kopumu, kas nosaka tās spēju apmierināt noteiktas cilvēka vajadzības, atbilstoši šīs preces uzdevumam- No šī definējuma izriet, ka preču kvalitātes Fīmenis atkarīgs no tā cik lielā mērā tas apmierina vienas vai otras vajadzības tas ir - kādā mērā prece atbilst prasībām, kuras tai izvirzīja pircēji, šis kvalitātes līmenis var svārstīties, ja mainās preču īpašību kopums, kā arī tad, ja pircēji tām izvirzīja paaugstinātas prasības. Ir zināms, ka preces, kam piemīt noteikts īpašību kopums, ar laiku Tiek vērtēts pilnīgi savādāk, tāpēc, ka mainās pircēju izvirzītās prasības.
…