-
Proforientācija
Nr. | Chapter | Page. |
1. | TEORĒTISKĀ DAĻA | 5 |
1.1. | Kas ir personība | 5 |
1.2. | Psihoanalīze | 7 |
1.3. | Darbības psiholoģija | 10 |
1.4. | Profesijas izvēles noteicošie faktori | 12 |
1.5. | Holanda aptauja | 16 |
1.6. | Personības tipi | 17 |
1.7. | Darba vērtības un profesijas izvēle | 19 |
1.8. | Karjeras attīstības posmi | 25 |
2. | Empīriskā daļa | 29 |
2.1. | Pāreja no profesionālās orientācijas uz karjeras izglītību | 30 |
2.2. | Sociāli ekonomskais konteksts | 33 |
2.3. | Metodes | 36 |
2.4. | Pētījuma dalībnieki | 36 |
2.5. | Mērījumi | 39 |
2.6. | Procedūra | 40 |
2.7. | Rezultāti | 41 |
3. | Iztirzājums | 47 |
Izmantotā literatūra | 49 | |
PIELIKUMI | 51 | |
Karjeras tests | 52 | |
Europass paraugs | 59 |
3. Iztirzājums
Interesēties un meklēt savas karjeras iespējas ir svarīgs solis ceļā uz pieauguša cilvēka dzīvi. Pusaudža vecums ir īstais laiks, kad par to domāt. Pusaudžiem, uzsākot vidusskolas gaitas, būs jāsaskaras ar izvēli, kādus priekšmetus padziļinātāk apgūt. Izvēlētās vidusskolas klases ietekmēs izvēles tālākai universitāšu studijām, kas tālāk ietekmēs arī nākotnes karjeras izvēles. Kamēr pusaudžiem nav iemesla sevi ierobežot ar specifisku karjeras ceļu, būt idejai par to, kas viņi vēlas būt nākamajos 5 – 10 gados, palīdzēs tiem nonākt pareizajā virzienā.
Mēs dzīvojam laikā, kad izglītošanās mūža garumā ir kļuvusi par nepieciešamību. Tāpēc karjeras iespēju izpēte, plānošana un vadīšana ir aktuāla visiem — gan jauniešiem, gan pieaugušajiem. Mērķtiecīgi karjeras izglītības pasākumi ir nepieciešami jau pamatskolā, tiem jāturpinās vidusskolā, profesionālās izglītības iestādē, pēc tam arī augstskolā. Šie pasākumi ir jāīsteno kā integrēta un pēctecīga karjeras izglītības programma. Ir svarīgi, lai jaunieši pēc iespējas agrāk saņemtu mērķtiecīgi strukturētu informāciju un padomus.
Jautāt, kas tu vēlies būt, ir atbilstošs jautājums bērniem, bet bieži vien biedējošs jautājums pusaudža vecumā. Ambera Reja (Amber Rae), sekmīga uzņēmēja ASV, piedāvā trīs tiešus jautājumus, kuri palīdzēs pusaudžiem karjeras izvēlē. Pirmkārt, jautājot Kas es esmu? pusaudzis sev palīdzēt atklāt lietas, kuras patīk un nepatīk. Otrais jautājums Kā es gribu dzīvot savu dzīvi? palīdz ar dzīvesstila izvēli. Piemēram, palīdzēt apkārtējiem ir prioritāte, nevis finansiālie sasniegumi vai iespēja ceļot ir svarīgāka nekā būt piesietam biroja krēslam. Trešais jautājums Ko es varu dot? palīdz pusaudzim izvērtēt savu unikālo īpašību un prasmju kopumu, lai atrastu tām vietu sabiedrībā, kur tās var būt noderīgas citiem, tostarp palīdzot individuālai izaugsmei.
…
Personība ir noturīgu uzvedības formu kopums, tā ir samērā nemainīga laikā un situācijās. Personību var definēt kā unikālu psiholoģisko īpašību kopumu, kas ietekmē indivīda uzvedību dažādās situācijās (G.Allport). Teorija ir realitātes modelis, kas palīdz mums saprast, izskaidrot, paredzēt un kontrolēt šo realitāti. Teorijas ļauj izskaidrot, kas ir cilvēki, saprast, kā veidojas tās vai citas īpašības. Teorijas ļauj arī prognozēt tālāko attīstību, ja ir zināmi priekšnoteikumi. Personības teorijas ir rūpīgi pārbaudīti spriedumi vai hipotēzes par to, kas ir cilvēki, kā viņi uzvedas, kāpēc viņi rīkojas tā un ne citādi. Temperaments ir tas personības aspekts, kas ir ģenētiski noteikts, iedzimts. Tas nosaka stabilu un nemainīgu uzvedības un reaģēšanas veidu. Galvenokārt ir runa par emocionālu reakciju, ar kuru ir saistīta cilvēka uzvedība. Taču temperamentu atspoguļo ne tikai emocijas, to atspoguļo arī citi psihiski procesi, piemēram, uztvere, domāšana utt. Vispopulārāko temperamentu tipoloģiju, kuras pamats bija Hipokrāta mācība, izveidoja sengrieķu ārsts Galēns II gadsimtā p.m.ē. Viņš identificēja četrus temperamentu tipus: holērisko, sangvinisko, melanholisko un flegmatisko. Nosaukumi nav tik svarīgi, būtiski ir katra temperamenta tipa parametri: ierosas un kavēšanas procesu stiprums, nervu procesu aktivitāte/mobilitāte un šo procesu līdzsvars. Tipoloģija ir sistemātiski klasificēts to pazīmju apraksts, kas raksturo kādu noteiktu grupu, kam ir vienādas īpašības.
- K.Ušinska pedagoģiskā teorija
- Pieredzes izpētes metodes
- Proforientācija
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!K.Ušinska pedagoģiskā teorija
Research Papers for university8
-
Pieredzes izpētes metodes
Research Papers for university4
-
Neverbālā komunikācija
Research Papers for university8
-
Psiholoģijas tipi
Research Papers for university13
Evaluated! -
Bērnu ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību raksturojums
Research Papers for university9