.REKLĀMAS BŪTĪBA UN LOMA SABIEDRĪBĀ
1.1. Reklāmas attīstības vēsture
Reklāma kā ziņojumu izplatīšanas paņēmiens pasaulē ir pazīstama jau sen. To izmanto, lai veidotu uzņēmuma imidžu, nostiprinātu cilvēka nostāju par noteikta produkta cenu; izplatītu informāciju par produkcijas pārdošanu; propogandētu noteiktas idejas u.tml.
Ziņas par reklāmu sastopamas jau pirmatnējos rakstiskajos vēstures dokumentos..
Taču reklāmas operativitāte, iegravētas uz akmens vai metāla, ir diezgan zema salīdzinot ar sienas reklāmu. Vairāk izplatīti bija raksti, ieskrāpēti vai uzzīmēti uz sienām ar krāsas palīdzību. Senajā Romā reklāmas rakstura sludinājumus rakstīja uz nobalsinātas sienas, kas bija sadalīta taisnstūra laukumos, kuros katrs varēja ierakstīt savu sludinājumu. Senie pētnieki tos rakstus sauca par graffiti (no itāļu vārda “graffito” – ieskrāpēts). Senajā Grieķijā un Romā reklāmas sludinājumus rakstīja uz koka dēļiem, gravēja uz vara un kauliem, skaļi lasīja laukumos un citās ļaužu drūzmas vietās.
Līdz mūsu dienām saglabājušies rakstveida pieminekļi liecina, ka Senajā Romā uz sienām varēja atrast sludinājumus par gladiatoru cīņām, vergu pārdošanu, mājas dzīvniekiem utt. Reklāmas sludinājumi izvietojas uz speciāli uzceltām nokrāsotām sienām, uz dzīvojamo māju sienām, kas izsauca šo māju iedzīvotāju protestus
Pēc iespiedmašīnu izgudrošanas uz pilsētu sienām sāka parādīties ne tikai rakstveida teksti, bet arī printētas skrejlapas. 18.gadsimtā Parīzes strādnieku kvartālos bija ļoti populāra skrejlapa, kas reklamēja vīna pagrabus piepilsētā, kur netika ņemta municipālā nodeva.
Amerikāņu kolonijās viena no pirmajām avīzēm, kas specializējās reklāmu sludinājumos, bija avīze “Boston Newsletter” – 1704.gadā. Vislielāko uzplaukumu reklāma sasniedza ASV. Par reklāmas tēvu tika nosaukts Bendžamīns Franklīns. Viņa Gazette, kuru sāka izdot 1729.gadā, sasniedza vislielāko tirāžu un lielāko reklāmas publikāciju skaitu starp visām publikācijām un reklāmas paziņojumiem visā koloniālajā Amerikā.
18.gadsimta beigās – 19.gadsimta sākumā notika rūpnieciskā revolūcija – pāreja uz mašinizētu lielražošanu. Tas sekmēja reklāmas attīstību tik lielā mērogā, kāds vēl pirms dažiem gadu desmitiem varēja likties pilnīgi neticams.
…