5. Dadaisms
Dadaisms ir avangarda virziens, kas literatūrā ienāk Pirmā pasaules kara laikā. Tas kalpo kā protests pret kara apstākļu ieviesto kārtību un pasaules noslieci uz kapitālismu, kurā dadaisms mākslas un literatūras pasaulē ienes pilnīgu haosu. Dadaisti pilnībā noliedz jebkādus literāros likumus un normas, viņu darbi bieži tiek uzskatīti vien par jokiem. Dadaisti savos darbos spēlējās ar vārdiem, teikumiem, to konstrukcijām un interpunkciju. Vārdi tekstā mēdz būt salikti neloģiskā kārtībā, rakstīti no otras puses vai dažādos virzienos. Dzejoļus var rakstīt no kāda cita teksta, saukļa vai izteikuma, mainot vietām vārdus un veidojot neparastu dzejoļa saturu. Bieži sastopami arī darbi, kuros nav izmantoti reāli, bet gan izdomāti vārdi vai dažādu burtu virknējumi. Daudz tiek lietota onomatopoēze, no kuras var sastāvēt arī viss darbs. Liela nozīme ir dzejoļa vizuālajam noformējumam. Bieži tiek veidoti figurāli dzejoļi, teksti papildināti ar zīmējumiem vai attēliem. Izmanto arī dažādus burtu stilus, izcēlumus, lielo un mazo burtu kombinācijas. Kopumā dadaisms ir pilnīgs haoss, kurā iespējams it viss. Šī virziena darbi tiek uzskatīti par antimākslas darbiem, taču tas ir lielisks mākslas virziens, kurā autors var īstenot savas idejas bez ierobežojumiem.
6. Abstrakcionisms
Abstrakcionisms ir mākslas virziens, kas veidojās 20. gs. sākumā un izpaudās galvenokārt vizuālajā mākslā. Abstrakcionismam raksturīga atkāpšanās no visa reālā, visa, kas saistīts ar objektīvo pasauli. Šis mākslas virziens orientējas tikai uz emociju paušanu vai vēstījuma nodošanu. …