-
Runas māksla - viena no skolotāja kompetencēm
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
1. | Runas māksla kā komunikācijas līdzeklis | 4 |
2. | Pedagoga runas psiholoģiskā iedarbība uz skolēnu | 7 |
3. | Skolotāja kompetence un valodas kultūras kopšana | 10 |
Secinājumi | 16 | |
Izmantotie avoti | 17 |
Skolotāja vārds glāsta, un vārds sit. Vārds, valoda ir universāls instruments, augstākais dabas sasniegums, kas dots tikai cilvēkam. Valodas uzdevums ir viena cilvēka apziņā radušos domu aizvadīt līdz otra cilvēka apziņai. [1,3]
Katrs cilvēks pastāvīgi atrodas saskarsmē ar citiem cilvēkiem. No tā, kā noris saskarsme un kā veidojas cilvēku savstarpējās attiecības ir atkarīgi panākumi darbā, dzīvē, saticība un laime ģimenē, saprašanās ar citiem cilvēkiem.
Skaļi izsacīti vārdi, runāšana, valoda ir cilvēkam dotais saziņas, savstarpējās saskarsmes līdzeklis. Valoda ir vissenākais un saskarsmē visbiežāk lietotais saziņas līdzeklis. Vārdi spēj izteikt ļoti daudz un tomēr ne visu, spēj atklāt patiesību vai arī to noslēpt un sagrozīt. Augstākas prasības pret vārdu rodas tad, kad klausītājus uzrunā skolotāji, mācītāji, politiķi.
Lai gūtu panākumus saskarsmē, liela māksla ir runāt un sarunāties. Iemācīties runāt tā, lai citi tevi saprot, var jebkurš cilvēks, ja vien tam netraucē kādi īpaši fiziski vai psihiski šķēršļi.
Ir tikai jāizjūt un jāapzinās vajadzība kopt savu valodu, un jādara tas uzcītīgi un nepārtraukti.
Visa cilvēka dzīve norit saskarsmē ar citiem cilvēkiem. Saskarsme ikvienam cilvēkam ir vitāli nepieciešama, jo tā nodrošina viņa sociālo pamatvajadzību apmierināšanu: informācijas un emociju apmaiņu, vērtību orientāciju, pašapliecināšanās iespējas utt. Saskarsmes kvalitāte ietekmē personas garastāvokli un darbaspējas, viņa fizisko, psihisko un sociālo veselību.
Gandrīz visu savu nomoda laiku cilvēks runā. Sarunāšanās process jēdziena plašākajā nozīmē ietver ne tikai skaļu mutvārdu runu, bet arī iekšējo monologu, klausīšanos, lasīšanu, rakstīšanu. Arī domāšana daļēji norisinās valodas un runas formā. [6,6]
Viena no visbūtiskākajām un nozīmīgākajām oratora mākslas sastāvdaļām ir runātāja spēja rast kontaktu ar klausītāju. Runātāju un klausītāju savstarpējās saskarsmes jautājumiem pievērsušies jau senie grieķi.
Runas kultūra ir noteiktu komunikatīvu īpašību kopums. Tātad runā par svarīgu sastāvdaļu vispirms tiek nosaukta komunikācija. Kas ir komunikācija? Psihologu darbos varam izlasīt atgādinājumu, ka vārds komunikācija cēlies no latīņu vārda communicare un tā burtiskā nozīme ir sarunāties, dalīties domās, sazināties, sadarboties. Mēs šo communicare esam latviskojuši un sakām “saskarsme”.…
Vārdisko darbību likumsakarību zināšana un pārvaldīšana skolotājam palīdz labāk orientēties audzināma iekšējā pasaulē, precīzāk, noteikt viņa viedokli par sevi un apkārtējiem. Skolotājs kļūst gatavs jebkurā situācijā noteikt, kurai sava partnera psihes pusei velta savu informāciju katrs skolēns, ievērot, vai partneris viņam ir devis šādai rīcībai vērā ņemamus iemeslus, un, iespējams, atturēties no vienkāršas skolēna darbības izskaidrošanas ar skolēna rakstura nelabojamām iezīmēm. Šāds skolotāja skaidrojums bieži noved pie tikpat primitīvas attieksmes pret konkrētu skolēnu. Valodas kultūras jautājumu apguve topošo skolotāju izglītošanā rada nepieciešamību pēc daudzveidīgu modeļsituāciju radīšanas un dažādu mācību metožu izmantošanas, kā arī dod iespēju apgūt literāro valodu gan pareizuma, gan meistarības līmenī. Izmantojot dažādas ineraktīvās mācību metodes, ir svarīgi veicināt studentos atziņu, ka valodas kultūra ir viens no kultūras cilvēka (t. i., arī jebkuras specialitātes skolotāja) visbūtiskākajiem faktoriem. Ikvienai tautai valoda ir gan kultūras saglabāšanas, gan kultūras veidošanas līdzeklis. Un skolotājam ar savu bagāto valodu jābūt par šīs kultūras saiknes veidotāju un uzturētāju. Skolotāja valodas prasmē visnepieciešamākās ir valodas dzīvīgums, valodas ietekmīgums un valodas labskaņa.
- Bērns ar runas un valodas attīstības traucējumiem
- Runas etiķete
- Runas māksla - viena no skolotāja kompetencēm
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Runas etiķete
Research Papers for university8
-
Bērns ar runas un valodas attīstības traucējumiem
Research Papers for university9
Evaluated! -
Skolotāja motivācija
Research Papers for university3
-
Pirmsskolas vecuma bērnu atmiņas attīstība vizuālās mākslas nodarbībās
Research Papers for university23
-
Skolotāja personības loma pedagoģiskajā procesā
Research Papers for university6