Jautājums, kuru vēlos apskatīt savā kursa darbā šodien ir viens no aktuālākajiem pedagoģijā un psiholoģijā. Tas ir jautājums par cilvēka prāta spēju attīstību, par apdāvinātību, dotībām, kā arī pedagoģiskai iespējai to attīstīšanas veicināšanā. Un kādu iespaidu uz šīm spējām atstāj bērna jaunrades potenciāla attīstība, kādā veidā psiholoģiski pareizi attīstot iztēli, bagātinot dvēseles un kultūras līmeni iespējams panākt kvalitatīvu domāšanas procesu uzlabošanu.
Līdz ar to aktuāla kļūst problēmu virkne, kas saistīta ar apdāvinātu un talantīgu bērnu diagnosticēšanu un mācīšanos.
Viss noslēpums slēpjas vidē, kura stimulē tās vai citas spējas, talantus, jaunradi. Tādēļ es uzskatu par nepieciešamu izpētīt -kā sagatavot augsni sākumskolas bērnu dotību veiksmīgai izpausmei.
Patlaban skolēniem savā atmiņā nākas ielikt tik daudz, ka dažbrīd viņu jaunā, nepastāvīgā psihe neiztur tādu spiedienu. No tā rodas nomāktība, emocionāla nepastāvība. Un te jau vairs nevar runāt par vēlēšanos iegūt daudz kvalitatīvu zināšanu, jaunrades potenciāla attīstību, kura prasa saudzīgu, dziļdomīgu attieksmi.
Šajā sakarībā gribas pieminēt zināmā psihologa, psiholoģijas zinātņu doktora N. Leitesa darbus. Viņš ir pētījis un rakstījis par apdāvināto bērnu psihi. Šajā jautājumā savus psiholoģiskos modeļus ir arī izstrādājuši daži rietumu psihologi: Dž. Gilfords, E. de Bono, Dž. Galiars, P. Torrens. Diemžēl pieeja šo autoru darbiem par nožēlu ir stipri ierobežota. Tādēļ šajā konkrētajā jautājumā par iespējām dotību noteikšanā nākas vairāk balstīties uz krievu un latviešu grāmatu autoriem, psihologiem.
Vadoties no iepriekšminētā kursa darbam izvirzīju pētījuma mērķi- izvērtēt skolas pedagoģiskās iespējas dotību noteikšanā sākumskolas vecuma bērniem. Pētījuma mērķa sasniegšanai, hipotēzes pārbaudei- tika izvirzīti šādi pētījuma uzdevumi:
1.Apkopot un analizēt teorētiskos viedokļus dotību noteikšanā sākumskolas bērniem.
2. Analizēt dotību attīstību veicināšanas iespēju pedagoģiskajā procesā saistībā ar jaunākā vecumposma īpatnībām.
3.Saistīt radošo domāšanu, dotības un aktīvās iztēles jaunradi sākumskolas pedagoģiskajā procesā.
Objekts- sākumskolas pedagoģiskais process.
Priekšmets- dotību noteikšana jaunākā skolas vecuma bērniem.
Hipotēze- sākumskolas vecuma bērnu dotību noteikšana tiks veicināta, ja:
1.Pedagogs pārzinās jaunākā skolas vecuma bērnu attīstības un dotību noteikšanas iespējas saistībā ar tām.
2.Pedagogs mācību un audzināšanas procesā veidos pozitīvu emocionālu vidi.
3.Pedagogs radīs dotību noteikšanai veicinošu mācību un audzināšanas vidi.…