Latvijā saskaņā ar Vispārējās izglītības likumu galvenais dokuments par pamatizglītību ir Valsts pamatizglītības standarts, kas nosaka
1.izglītības programmu mērķus un galvenos uzdevumus,
2.obligāto saturu,
3.skolēnu iegūtās izglītības vērtēšanas pamatprincipus un kārtību. [4,183]
Taču Valsts pamatizglītības standartā nav pat pieminēts vārds „audzināšana”. Pašlaik spēkā esošie izglītības normatīvie dokumenti – pamatizglītības standarts un mācību priekšmetu standarti būtībā neprasa nodrošināt personības attīstību mācību procesā, uzdevums ir tikai „veicināt izglītojamā harmonisku veidošanos un attīstību”. Skolas un skolotāji, kas vēlas nopietni darboties ar skolēnu morālās, garīgās un sociālās attīstības problēmām, praktiski nesaņem palīdzību no Izglītības un zinātnes ministrijas. Tās sistēmā nav nevienas struktūrvienības, kas sistemātiski risinātu mūsu jaunās paaudzes veidošanās problēmas par atbildīgiem cilvēkiem un sabiedrības locekļiem. [4,191].
Dabā ikviens augs, ikviena tā sēkliņa skaidri zina, par ko tai jāizaug, zina, ka tam ir sava vieta šajā vienotajā sistēmā. Tāpat arī nevienai skudriņai, zvirbulim vai zaķim neviens nesaka priekšā, kā dzīvot. Šķiet, ka cilvēks ir vienīgā būtne uz šīs planētas, kurš ir nomaldījies, aizmirsis savus patiesos mērķus, aizmirsis, ka viņš ir daļa no dabas, nevis tās īpašnieks. …