-
Skolēnu vērtīborientācija
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
Jauniešu vērtīborientācija kā fenomens un problēma | 4 | |
Personības tikumiskā noturība | 8 | |
Vērtīborientācijas pedagoģiskā virzība | 10 | |
Tikumisko vērtību iekļaušana morālo vērtību struktūrā | 12 | |
Garīguma ieaudzināšana | 13 | |
Vērtību izvēli ietekmējošie faktori | 15 | |
Jauniešu personības vērtīborientācijas īpatnības | 16 | |
Mērķis, tā izvirzīšana | 25 | |
Vērtības skolēna izpratnē | 26 | |
Pusaudža vecuma mācīšanās motīvu nozīmīgums skolēna sekmīgas mācīšanās pamatnosacījums | 27 | |
Pusaudžu vecumposma raksturojums | 29 | |
Nobeigums | 31 | |
Izmantoto avotu un literatūras saraksts | 34 | |
Pielikumi | 36 |
Jauniešu vērtīborientācija kā fenomens un problēma
Personības aktīvas dzīves pozīcijas patiesā vērtība ietver ne tikai personības virzību, garīgo orientāciju un atklāsmi pret vērtībām, bet arī darbības, reālās rīcības vērtējumu, kurā izvēlētās vērtības tiek realizētas.
Apziņas vērtība ir tās spēja izvēlēties. Ievērojot personiskās brīvības principu, šī izvēle ir savdabīga un neparasta jauniešu vecumā.
Pēdējā pusgadsimta laikā kultūrvēsturiskā vide Latvijā būtiski ietekmējusi socializācijas procesu. Dzīve padomju impērijas totalitārisma apstākļos, tās ietekmē deformētās galvenās vērtības sabiedrībā, nespēja apmierināt elementārās cilvēka vajadzības krasi izmainījušas tautas mērķus, ideālus, pārliecību. Tomēr komunisma ideoloģijas iedarbība nav spējusi pilnībā iznīcināt latviešu nāciju, tās tradīcijas, etnopsiholoģiskās īpatnības. Pārdzīvojot grūtības, sabiedrībā bija vērojama tendence sargāt, glabāt un norūdīt gan indivīdiem, gan visai tautai svarīgās vērtības.
Vērtīborientācija ir subjekta virzība uz dažādām vērtībām, un galvenā tās funkcija ir palīdzēt viņam atšķirt svarīgāko no mazāk svarīgā. Nenoliedzami, kā vērtēšana ir subjekta prāta darbība, taču vērtējumam ir arī emocionāla nokrāsa, un dažkārt emocionālais faktors pat dominē.…
Vērtīborientācija – personības struktūras elements, kas, balstoties uz konkrētu dzīves pieredzi, norobežo būtisko no nebūtiskā, svarīgo no nesvarīgā, iezīmē cilvēkam nozīmīgās vērtības. [ 25., 334 ] Vērtību orientācijas pamatā ir cilvēka brīva izvēle, kā dzīvot, kā izturēties pret apkārtni, kā rīkoties. Tādējādi cilvēks ir arī atbildīgs par savu vērtību orientāciju. Stabila vērtību orientācija nodrošina noturību cilvēka uzvedībā un darbībā, interešu un vajadzību virzību, regulē personības motivāciju. Pusaudža gadi un agrā jaunība ir laiks, kad visasāk tiek uztvertas, ievērotas un apzinātas pretrunas sabiedrībā un personīgajā dzīvē. Analizējot agrās jaunības vecumposmu, rodas nepieciešamība pievērsties problēmu pirmcēloņiem, un tie bieži vien meklējami bērnībā. Neprasme kontaktēties ar vienaudžiem un pieaugušajiem, antisociālā rīcība, pašnāvnieciskas domas – tās ir bērnu un pusaudžu problēmas, kuras ir pētītas un aprakstītas gan psiholoģiskajā literatūrā, gan novērotas, strādājot skolā. Skola kā mācību un audzināšanas iestāde akumulē objektīvas sabiedrības vērtības un transformē tās par personības subjektīvām vērtībām. Interesanti ir izpētīt, kāda ir mūsdienu jauniešu vērtīborientācijas psiholoģiskā būtība, tās veidošanās cēloņi un mehānisms, cik liela loma vērtīborientācijā ir skolai, tāpēc pētījumam tika izvēlēta tēma „Vērtīborientācija; tās audzinošais aspekts.”
- Skolēnu motivēšanas teorijas
- Skolēnu pašpārvaldes
- Skolēnu vērtīborientācija
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Skolēnu pašpārvaldes
Research Papers for secondary school5
-
Skolēnu motivēšanas teorijas
Research Papers for secondary school8
-
Skolēnu pašpārvalde kā demokrātijas principu veicinātāja skolā
Research Papers for secondary school35
-
Mārupes vidusskolas skolēnu kabatas nauda, tās izlietojums
Research Papers for secondary school30
-
Skolēnu motivācija mācīties
Research Papers for secondary school26
Evaluated!