Viens no franču apgaismības stūrakmeņiem ir franču filosofs Monteskjē Šarls de Sekonda, barons de La Breds un de Monteskjē (1689 – 1755). Monteskjē savu nostāju attiecībā uz taisnīgu valsti ir paudis darbā “Par likuma garu”, kuru viņš saraksta 1748. gadā. Šis viņa darbs tiek uzskatīts par “ievadu jaunam laikmetam tiesību zinātnē...”.1 Darbs ir ļoti strukturēts un rakstīts konstruktīvā stilā.
Otrs Monteskjē darbs “Persiešu vēstules” ir vairāk populārs tieši savu morāles vērtību dēļ un publicēts 1721. gadā. Diemžēl, tieši šo morāles vērtību dēļ, darbs varbūt arīdzan nav tik populārs, jo tikumi kā tādi jau ir tēma, kas liek savus uzskatus, pārliecību pierādīt ar personisko piemēru, ko ne visi ir gatavi darīt vai arī nav tikumības demonstrējumu vispār.
Lai izklāstītu Monteskjē viedokli par taisnīgu valsti, izmantošu šos abus viņa darbus – pirmajā ir tiesisko attiecību modeļi, otrajā – tikumi, vērtības, to robežas.…