Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
4,49 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:769019
 
Author:
Evaluation:
Published: 14.06.2005.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: 5 units
References: Used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Ievads    3
1.  Stāsts kā lasītāja literatūras apguves pirmsākums    4
1.1.  Pasaku nozīme bērna interesei par grāmatu lasīšanu    4
1.2.  Stāsts kā turpinājums literatūras apguvē    5
1.3.  Stāsta nozīme cilvēka dzīvē šodien    6
2.  Būtiskāko notikumu latviešu tautas dzīvē atainojums stāstos    7
2.1.  Senās Latvijas un brīvvalsts laika ainas latviešu rakstnieku stāstos    7
2.2.  Kara posta attēlojums stāstos    10
2.3.  Deportācija, kolhozu darbība, Latvijas Atmodas laiks- ideoloģijas nozīme latviešu stāstniecībā    11
3.  Spilgtākie latviešu stāstu rakstnieki - sava laikmeta atainotāji    14
  Nobeigums    19
  Izmantotā literatūra    20
Extract

Stāsts ir viens no būtiskākajiem literatūras žanriem, bez kura latviešu literārās bagātības krātuve nemaz nav iedomājama. Turklāt, jāpiebilst, ka stāsts ir arī viens no lasītāju iecienītākajiem literatūras veidiem, jo mūsdienu stresa laikmetā cilvēks ir tik noslogots un iedzīts laika trūkumā, ka mūsdienu modernajam latvietim nav laika un gribas iedziļināties gara, sarežģīta romāna lasīšanā. Tomēr svarīgi ir, lai cilvēks vispār lasītu grāmatas, tāpēc kā kompromiss starp vēlmi sevi garīgi pilnveidot un vispārpazīstamo laika trūkumu mūsu dzīvē ir stāsti.
Manuprāt, stāsts ir visreālistiskākais literatūras žanrs. Romānā parasti autors gari un izjusti, ar daudziem salīdzinājumiem un epitetiem un sīki un detalizēti apraksta romāna varoņu vizuālo un iekšējo tēla būtību. Tāpat romānā tiek aprakstītas attiecīgā laika posma, kurā norisinās darbība, dažādas iezīmes. Savukārt, miniatūra vairāk ir vērsta uz izjūtu. Miniatūras jēga galvenokārt tiek balstīta uz lasītāja emocionālo bāzi, uz spēju saprast dažādu pārdzīvojumu nianses un nokrāsas. Miniatūrās parasti netiek analizēti tēli visos to aspektos, bet uzsvērts kāds konkrēts, būtisks tēla vai vides atainojums, kas tad arī tiek ņemts par miniatūras pamatu. Turpretī stāsts viennozīmīgi ir īsts sava laikmeta atainotājs, bez īpašiem literāriem izpušķojumiem. Stāsts ir reālās pasaules reprodukcija grāmatas lapaspusēs, reālās dzīves portrets, ja tā var teikt. Tas ir īss, ar noteiktu mērķi uz lasītāju virzīts darbs, kas nedaudzās lapaspusēs sasniedz gan romāna, gan miniatūras kopā ņemot rezultātu – lasītājam tiek piedāvāta viela pārdomām, izejot no autora pasaules redzējuma skatupunkta. Stāsts ļauj ieskatīties pasaulē ar autora acīm, tomēr par pamatu atstājot paša lasītāja improvizāciju laikā un telpā.
Ja mēs analizējam literatūras ietekmi uz cilvēku, tad pati pirmā saskarsme ar grāmatu cilvēkam ir jau mazotnē, kad viņš pats vēl nemaz neprot lasīt. Visbiežāk mammas vai vecmāmiņas mazulim lasa priekšā pirms gulētiešanas, tādējādi it kā veidojot tiltu starp ikdienas ritējumu un bērna sapņu pasauli. Šie vakaru stāstiņi rada mazajā cilvēkā mieru, ierosmi jaukiem, pozitīviem sapņiem, un kā rituāls tie arī disciplinē. Tomēr nevar nepieminēt, ka šo vakaru stāstu nozīme ir daudz dziļāka – tie mazulī veido pirmo interesi par literatūru, par grāmatu, pilnveido bērna radošo domāšanu, bagātina viņa pasaules uztveri. Tas nav maznozīmīgs process. Tieši tādā veidā mēs varam veicināt nākamā lasītāja interesi par literatūru vai vēl labāk – iesēt viņā to mazo iedvesmas dzirkstīti, kas tik ļoti vajadzīga rakstniekam un dzejniekam, vai jebkuram ar mākslu saistītam cilvēkam vispār. Tāpēc nevajadzētu jaunajām, modernajām māmiņām, liekot savu mazuli gulēt, aprobežoties tikai ar “multenīti” kabeļtelevīzijā, bet tomēr vakaros ar savu bērnu rast kontaktu un kopīgu pozitīvu pārdzīvojumu ar stāstu palīdzību. Vispirms jau tās noteikti ir pasakas, kas zināmā mērā arī ir stāsti, tikai tautas radīti un piesātināti ar spēcīgu fantāzijas garu. Šie pirmie stāsti dod mazajam cilvēkbērnam apjausmu par savas tautas tradīcijām, vērtībām, simboliem, kas laikam ejot nosēžas zemapziņas dziļākajos slāņos un veido cilvēkā viņa iekšējo tautas izjūtu, nacionālo pašapziņu. …

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register