Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
2,49 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:291136
 
Author:
Evaluation:
Published: 08.07.2004.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: 11 units
References: Not used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Ievads    3
  Monopols    3
  Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija    4
  Eiropas Savienības ietekme uz enerģētikas monopoliem    7
  Nobeigums    9
  Izmantotā literatūra    10
Extract

Monopols ir nepilnīgas konkurences galējais variants, kad kādas preces ražošanā vai pat veselā nozarē darbojas tikai viens uzņēmums. Šis stāvoklis ļauj ražotājam noteikt augstākas cenas savām precēm vai pakalpojumiem nekā tās būtu brīvas konkurences apstākļos. Šādas rīcības mērķis ir iegūt peļņu, kas šajā gadījuma būtu lielāka nekā normālas konkurences apstākļos iegūstamā peļņa.
Latvijas apstākļos mēs varam runāt par tādu formu kā dabiskais monopols, kas ir radies centralizētās plānveida ekonomikas apstākļos. Ja runājam par enerģētikas nozari tad tie ir divi lieli uzņēmumi – Latvijas Gāze un Latvenergo. Latvenergo gadījumā tas ir neprivatizējams valsts uzņēmums, bet Latvijas Gāze ir privatizēts monopoluzņēmums.
Mazās valstīs šādās nozarēs monopolstāvoklis ir bieži satopams, jo nav racionāli veidot atsevišķus uzņēmumus, kas savstarpēji konkurētu, dēļ lielajām izmaksām, kas ir saistītas ar sarežģīto infrastruktūras izbūvi. Šāda konkurence krasi pazeminātu nozares efektivitāti un šādas konkurences apstākļos cenas pat varētu pieaugt nevis samazināties, kas būtu saistīta ar finanšu pārklāšanos nozares ietvaros.
Tātad šī it kā brīvā tirgus konkurencei neatbilstošā uzņēmējdarbības forma noteiktos apstākļos nodrošina pat labākus rezultātus nekā brīvā konkurence. Tomēr kā panākt lai monopolists nenoteiktu nesamērīgi augstas cenas savām precēm vai pakalpojumiem?
Lai no tā izvairītos valstij ir jānosaka sava politika attiecībā pret monopoluzņēmumiem, jo šajā gadījumā valsts pārstāv tās iedzīvotāju un uzņēmēju intereses. Šīs intereses lielā mērā ir arī valsts intereses, jo sabiedrisko pakalpojumu, kurus nodrošina monopoluzņēmumi, īpatsvars iekšzemes kopproduktā pieaug un šo pakalpojumu cenu celšanās visspēcīgāk ietekmē inflāciju. Monopoluzņēmumu tarifu īpatsvars kopējā patēriņa cenu indeksā 1998. – 2001. gadā pārsniedza 30 %.

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −1,48 €
Work pack Nr. 1219982
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register