-
Tīšā un netīšā atmiņa
Evaluated!
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
1. | Teorētiskā daļa | 5 |
1.1. | Atmiņa | 5 |
1.2. | Atmiņas veidi | 8 |
1.3. | Tīšā un netīšā atmiņa | 10 |
1.3.1. | Tīšā atmiņa | 12 |
1.3.2. | Netīšā atmiņa | 14 |
1.3.2.1. | Netīšās atmiņas vingrināšana arī brīžos, kad iztēlojamies sevi darbībā | 16 |
1.3.2.2. | Manipulācija ar cilvēka netīšo atmiņu | 17 |
1.3.2.4. | Nosacījuma un beznosacījuma refleksi | 21 |
1.3.2.5. | Jūras gliemju un augļu mušiņu izmantošana cilvēka tīšās un netīšās atmiņas pētījumos | 23 |
2. | Praktiskā daļa | 24 |
2.1. | Eksperimenta plānošana | 24 |
2.1.1. | Izpētes objekts | 24 |
2.1.2. | Eksperimentālais materiāls | 24 |
2.1.3. | Eksperimenta procedūra | 24 |
2.2. | Eksperimenta rezultāti | 25 |
2.3. | Diskusija | 27 |
2.3.1. | Procesu novērtēšana datu iegūšanā | 27 |
2.3.2. | Iegūto datu novērtēšana un apspriešana no izvirzītā mērķa skata punkta | 27 |
Secinājumi | 28 | |
Izmantotās literatūras saraksts | 29 | |
Anotācija | 30 | |
Pielikums | 31 |
Par sava zinātniski pētnieciskā darba tēmu izvēlējos “Tīšā un netīšā atmiņa”.
Kā darbojas atmiņas mehānisms? Kad cilvēks uztver kādu informāciju, tās mijiedarbība ar atmiņu notiek divos posmos: vispirms notiek pasīvā iegaumēšana, pēc tam notiek informācijas pārstrāde prātā. Ja tā tiek atzīta par visumā ticamu (pārliecinošu), emocionāli pieņemamu un interesantu, tā nogulst atmiņā un sāk mijiedarboties ar cilvēka apziņu. Tādējādi informācijas pieņemšana atmiņā ir tieši saistīta ar tās ticamību, spēju pārliecināt.
Mūsdienās ļoti strauji attīstās reklāmas industrija, tā jau kļuvusi par mūsu ikdienu, konkurences apstākļos nepieciešams izdomāt aizvien jaunus reklāmas trikus, ar kuriem piesaistīt. Iespējams jūs pat to neapzināties, taču veiksmīgākās reklāmas balstās uz manipulāciju ar netīšo atmiņu, ļoti iespējams arī uz jūsu netīšo atmiņu! Ja kādu informāciju nemitīgi atkārto, tā iedarbojas uz apziņu neatkarīgi no tā, vai šī informācija mums šķiet pieņemama vai nepieņemama. Pārliecināšanas efektivitāti mēra ar cilvēku skaitu, kuriem konkrētais apgalvojums izraisa kādu reakciju – vienalga, vai šī reakcija ir pozitīva vai negatīva. Tātad, ja kāds dienu pavada televīzijas ekrāna priekšā un 10 reizes dzird kādu apgalvojumu, viņš tiek pakļauts manipulācijai, pat tādā gadījumā, ja viņš katru reizi šo apgalvojumu aktīvi noraida vai nolād. Eksperimentāli noteikts, ka visvieglāk apziņā iegulst apgalvojumi, kas ilgst no 4 līdz 10 sekundēm, un ziņojuma fragmenti, kas ilgst no 0,1 līdz 0,5 sekundēm. Ja ziņojums pārsniedz 10 sekundes, lai to pilnīgi uztvertu, cilvēkam īpaši jākoncentrējas, un to ne katrs televīzijas skatītājs grib darīt. Piemēram, FM raidstacijas ir efektīvas ar to, ka katrai informācijai vai reklāmai velta vienu divus teikumus. Tas ir visīstākais manipulācijas ierocis!
Savu darbu par tīšo un netīšo atmiņu veidoju ar lielu interesi, jo tādējādi uzzināju daudz vairāk par lietām, kuras iepriekš nespēju izprast. Reizē iemācījos vairāk izprast arī pati savu atmiņu un ar to saistītos procesus.
Kaut arī bieži par to nemaz neaizdomājamies, tomēr ar tīšo un netīšo atmiņu sastopamies ik uz soļa, un gribot vai negribot tā ietekmē mūsu psihi.
Vadoties pēc man zināmā, zinātniski pētnieciskajam darbam izvirzīju šādu hipotēzi:
Hipotēze: Netīšā atmiņa ir efektīvāka par tīšo atmiņu.
Pētījuma mērķis: izpētīt un analizēt tīšo un netīšo atmiņu, kā arī tīšās un netīšās atmiņas efektivitāti.
Darba uzdevumi:
1.Pētīt un apkopot literatūru par tīšo un netīšo atmiņu.
2.Analizēt apkopoto literatūru.
3.Pētījuma plānošana.
4.Pēc iepriekš izstrādātā plāna veikt praktisku pētījumu.
5.Apstrādāt un interpretēt iegūtos praktiskā pētījuma rezultātus, veicot tīšās un netīšās atmiņas efektivitātes analīzi;
6.Apkopojot visu iegūto informāciju un salīdzinot tīšās un netīšās atmiņas efektivitāti, izdarīt secinājumus.…
Zinātniski pētniecisks darbs par tīšo un netīšo atmiņu izstrādāts jau augstskolas līmenī. Skolas prezentācijā novērtēts ar augstāko punktu skaitu, bet rajonā kā 2. labākais darbs no 1. vietas atpaliekot ar 1 punktu. Praktiskā un teorētiskā daļa. teorētiskajā daļā veikts eksperiments uz 3 dažādu vecumu cilvēku grupām, lai pierādītu, ka netīšā atmiņa ir efektīvāka par tīšo. ir pielikums, praktiskās daļas analīze atspoguļota diagrammās un tabulās,ir izmantotās literatūras saraksts, anotācija angļu un latviešu valodās, diskusija. Darbs ir pilnīgi izstrādāts un pilnīgi atbilst visām zinātniski pētnieciskā darba prasībām.
- Atmiņa
- Atmiņa, domāšana, uztvere
- Tīšā un netīšā atmiņa
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Atmiņa, domāšana, uztvere
Research Papers for secondary school3
-
Atmiņa
Research Papers for secondary school5
-
Atmiņas procesi
Research Papers for secondary school4
-
Atmiņa
Research Papers for secondary school6
-
Atmiņa
Research Papers for secondary school6