-
Tūrisma nozares attīstības perspektīvas Latvijā
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
1. | Tūrisma nozares teorētiskie aspekti | 5 |
1.1. | Tūrisma jēdziens un definīcija | 5 |
1.2. | Sezonalitāte tūrismā un tūrisma veidi | 7 |
1.3. | Tūrisma industrija, infrastruktūra un kvalitāte | 9 |
1.4. | Tūrisma produkts, e-bizness un politika | 11 |
2. | Tūrisma nozares attīstības analīze Latvijā | 14 |
2.1. | Galvenie tūrisma nozares statistiskie rādītāji Latvijā 2004. – 2008. gadā | 14 |
2.2. | Tūrisma nozares pārvalde, organizācijas un politika Latvijā | 17 |
2.3. | Tūrisma nozares finansējums Latvijā | 19 |
2.4. | Tūrisma pakalpojumu kvalitāte Latvijā | 21 |
3. | Tūrisma nozares attīstības perspektīvas Latvijā | 22 |
3.1. | Perspektīvākie tūrisma veidi Latvijā | 22 |
3.2. | Infrastruktūras un e-biznesa attīstības perspektīvas Latvijā | 25 |
Secinājumi un priekšlikumi | 27 | |
zmantoto informācijas avotu saraksts | 29 |
Secinājumi un priekšlikumi
Studiju darba gaitā veikto pētījumu rezultātā autore izvirza sekojošus secinājumus:
1. Tūrisma literatūrā tiek dotas dažādas tūrisma definīcijas, taču visās var saskatīt trīs galvenās tūrisma pazīmes. Pirmkārt, tūrists īslaicīgi maina atrašanās vietu, pārvietojas. Otrkārt, tūrists atrodas jaunā vietā, kura ir galvenais ceļojuma mērķis un arī pārvietošanās rezultāts. Treškārt, ceļojuma izdevumiem, tūrista izdevumiem ir patēriņa raksturs.
2. Pēc nozīmes tūrismā tiek iedalīti divi pamatveidi: vietējais tūrisms – ir kādas valsts tūristu aktivitātes, ceļojums savas valsts teritorijā; starptautiskais tūrisms – ir tūrisma ceļojums, ko veic kādas valsts iedzīvotāji ārzemēs, vai citu valstu iedzīvotāju ceļojums konkrētā valstī. Starptautiskajā tūrismā izdala ienākošo tūrismu (ārzemju tūristu ierašanās valstī) un izejošo tūrismu (valsts iedzīvotāju izbraukšanu uz citām valstīm).
3. Galvenie Latvijas tūrisma nozari raksturojušie radītāji 2004.-2008. gadā parādīja pozitīvas tendences. Tomēr, neraugoties uz pozitīvajām tendencēm, tūrisma maksājumu bilance bija negatīva. Baltijas valstu griezumā, salīdzinot Latvijas, Lietuvas un Igaunijas tūrisma attīstības statistikas datus, jāsecina, ka, neskatoties uz ātrajiem izaugsmes tempiem, tūristu skaits Latvijā 2005.-2007. gadā ir viszemākais.
4. Kompetences, atbildību un uzdevumus tūrismā nosaka LR Tūrisma likums un Ministru kabineta noteikumi. Ekonomikas ministrija atbild par tūrisma attīstības politikas izstrādi un īstenošanu. Tūrisma attīstības valsts aģentūra atbild par tūrisma politikas īstenošanu un nodarbojas ar tūrisma mārketingu. Lai nodrošinātu Tūrisma likumā noteikto tūrisma valsts politikas īstenošanu, katru gadu tiek piešķirts finansējums tūrisma attīstībai no valsts budžeta. Tomēr 2008. gadā piešķirtais finansējums nav bijis atbilstošs plānotajam apjomam, un, neņemot vērā inflācijas ietekmi, tas veido mazāk nekā 1/5 daļu no nepieciešamā apjoma.
5. Latvijas tūrisma kvalitāte ne vienmēr atbilst prasībām. Tāpēc, tūrisma kvalitātes novērtēšana un sertificēšana ir ļoti svarīga. Lai uzlabot kvalitātes līmeni Latvijā, tiek ieviestas dažādas kvalitātes sistēmas, tādas kā Zilo karogu kustībā, ekomarķējums „Ekopuķīte”, ”Zaļais sertifikāts” un citas.
6. Latvijai ir labi priekšnosacījumi – izdevīgs ģeogrāfiskais stāvoklis, bagātais kultūrvēsturiskais mantojums, kūrortu tradīcijas, maz pārveidota daba – lai tā kļūtu par pievilcīgu tūrisma zemi. Tas nozīme, ka Latvijai ir visi nepieciešamie apstākļi, lai attīstītu kultūras, lietišķo, veselības, dabas, lauku, aktīvo un sporta tūrismu.
7. Viena no svarīgākiem tūrisma nozares attīstības perspektīvām Latvijā ir atbilstoša un kvalitatīva infrastruktūra: autoceļu tīkla kvalitātes un caurlaidības uzlabošana; starptautiskās lidostas „Rīga” strauja attīstība; ostu, jūras satiksmes un iekšzemes ūdeņu efektīva izmantošana; dzelzceļa projekta „Rail Baltica” īstenošana; velotransporta izmantošanas veicināšana; virzienu rādītāju izvietošana; bezvadu tīkla pārklājumu attīstība.
8. Pirms pāris gadiem Latvijas tūrisma nozarē liela nozīme bija tūrisma kompānijām, bet tagad tām ir arvien mazāka loma. Cilvēki arvien vairāk izmanto internetu ceļojumu individuālai plānošanai. Nav daudz tūrisma portālu, kas vienlaikus būtu gan informatīvi bagāti, gan arī ļautu iegādāties pakalpojumus un norēķināties par tiem. Tā ir niša, pie kuras tūrisma profesionāļiem vēl ir visas iespējas strādāt, padarot tūrisma pakalpojumus lietotājam arvien pieejamākus.
…
Tūrisms kopš seniem laikiem ir atzīts brīvā laika pavadīšanas veids, bet 20. gadsimtā, īpaši pēc Otrā pasaules kara, tas kļūst tik populārs, ka iegūst apzīmējumu „masu tūrisms”. Tūrisma braucienos iesaistās arvien vairāk un vairāk pasaules iedzīvotāju. 2008. gadā pasaulē tika reģistrēti 924 milj. ārzemju braucienu, kas ir par 232 milj. vairāk nekā 2003. gadā. Tāda situācija liecina par to, ka tūrisms kļūst par nozīmīgu saimniecības nozari. Tūrisms ir viena no vadošajām eksporta nozarēm pasaulē. Ienākošais tūrisms ir eksporta nozare, kuras attīstība labvēlīgi ietekmē valsts IKP un maksājumu bilanci, rosina ekonomisko darbību, veicina infrastruktūras attīstību un vides kvalitātes uzlabošanu. Tūrisms ir vislielākā apkalpojošās sfēras nozare pasaulē, kurā ir nodarbināts aptuveni katrs desmitais strādājošais. Ienākošais un vietējais tūrisms rada jaunas darba vietas un novērš ar bezdarbu saistītās nelabvēlīgās sociālās parādības. Ekonomiskās aktivitātes piesaista arvien vairāk ārzemju tūristu, kuri, patērējot tūrisma produktu, veic reālu ieguldījumu valsts ekonomikas attīstībā. Pasaules finanšu krīze negatīvi ietekmēja Latvijas ekonomiku. Viena no iespējām kā īstermiņa uzlabot situāciju valstī ir eksporta palielināšana. Ņemot vērā tūrisma nozares būtisku ieguldījumu eksporta veidošanā, tūrismu var uzskatīt par Latvijas ekonomikas glābēju. Līdz ar to ir īpaši svarīgi izpētīt tūrisma nozares attīstības perspektīvas Latvijā. Studiju darba temats ir ļoti aktuāls no tautsaimniecības viedokļa.
- Latvijas transporta nozares attīstības tendences
- Tūrisma attīstības vēsture Latvijā
- Tūrisma nozares attīstības perspektīvas Latvijā
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Latvijas transporta nozares attīstības tendences
Research Papers for university5
-
Tūrisma attīstības vēsture Latvijā
Research Papers for university13
-
Vērtspapīru tirgus un tā attīstības perspektīvas
Research Papers for university37
Evaluated! -
Latvijas transporta kravu pārvadājumu attīstības perspektīvas
Research Papers for university68
-
Tūrisma attīstības tendences Latvijā, tās reģionos
Research Papers for university22
Evaluated!