Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
5,49 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:199145
 
Evaluation:
Published: 16.11.2009.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 11 units
References: Used
Time period viewed: 20th century (1900 A.D. to 1999 A.D.
2000 - 2010 years
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Ievads    3
1.  Tirgus mehānisms un valdības iejaukšanās šī mehānisma darbībā    5
1.1.  Tirgus mehānisms    5
1.2.  Valdības loma ekonomikā    7
2.  Valdības iejaukšanās tirgus mehānisma darbībā mikroekonomikas līmenī    10
2.1.  Minimālās un maksimālās cenas noteikšana    10
2.2.  Nodokļu likmes maiņa un subsīdijas    12
2.3.  Sabiedriskās preces un ārējie efekti    16
3.  Valdības iejaukšanās tirgus mehānisma darbībā makroekonomikas līmenī    19
3.1.  Fiskālā politika    19
3.2.  Valsts budžets    21
3.3.  Ārējā tirdzniecība un muita    23
  Secinājumi un priekšlikumi    27
  Literatūras un avotu saraksts    29
Extract

Tirgus rašanās ir ilgstošs vēsturisks process. Plašākā nozīmē vārds „tirgus” apzīmē mehānismu, kura darbības ietekmē tiek noteiktas cenas un ražošanas apjomi, tiek sadalīti ražošanas faktori starp tautsaimniecības nozarēm. Šaurākā nozīmē tirgu definē kā pircēju un pārdevēju kopumu, kuru mijiedarbībā notiek preču un pakalpojumu pirkšana un pārdošana, vai arī mehānismu, kas saved kopā atsevišķu preču vai pakalpojumu pircējus un pārdevējus [6; 16]. Dr. oec. Maija Dzelmīte [3; 26] min divus priekšnosacījumus, kas ir tirgus attiecību funkcionēšanas pamatā:
1.darba sabiedriskā dalīšana, kas nepieciešama, lai notiktu preču maiņa;
2.tirgus subjektu nošķirtība, kas balstās uz privātīpašumu.
Abi šie nosacījumi ir arī preču ražošanas priekšnosacījumi.
Reālais preču tirgus, kura pamatprincipi saglabājušies līdz pat mūsdienām, sāka veidoties tikai 18.gadsimta beigās un 19. gadsimta sākumā. 21. gadsimta ekonomikā pastāv ne tikai atsevišķi izolēti tirgi – patēriņa preču, pakalpojumu, darbaspēka, ražošanas faktoru un citi tirgi - , bet vesela tirgus sistēma, kuras visi elementi atrodas noteiktā mijiedarbībā cits ar citu [8; 101]. Mūsdienu ekonomikas teorijā tirgus ir jāsaprot kā daudzšķautnaina sociāli ekonomisko attiecību sistēma starp preču, pakalpojumu pircēju un pārdevēju, kas pastarpina attiecības starp preču ražotāju un patērētāju. Tas nozīmē, ka tirgus ir mehānisms, kas savieno pieprasījumu un piedāvājumu un regulē preču ražošanu.
Pieprasījums ir noteikta veida preču un pakalpojumu daudzums, kuru vēlas un ir spējīgi iegādāties patērētāji pie katras no iespējamām cenām noteiktā laika periodā. Pēc Maijas Dzelmītes [3; 45] domām pieprasījuma likumu – pieprasītās preces daudzums palielinās cenas pazemināšanās rezultātā, bet samazinās – cenas paaugstināšanās rezultātā – nosaka trīs cēloņi:
1.pircēju psiholoģijas īpatnības (preci vairāk grib pirkt par zemāku cenu);
2.galējā derīguma mazināšanās likuma ietekme (jo vairāk pircējs patērē, jo mazāku apmierinājumu tas gūst);
3.ienākumu efekta izpausme (cenām pazeminoties, pircēja pirktspēja pieaug, bet, cenām paaugstinoties, pirktspēja samazinās).
Pieprasījuma likumu pierāda pieprasījuma līkne D, kurai ir negatīvs kāpums. Savukārt līkne S ar pozitīvu kāpumu raksturo piedāvājumu un piedāvājuma likumu. Preces daudzums, ko attiecīgā tirgū ir ar mieru piedāvāt ražotājs vai šīs preces piegādātājs, ir piedāvājums. Jo augstāka ir preces vienības cena, jo lielāks ir preces piedāvājums.…

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register