-
Vērtēšanas metodes
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
1. | V. Zelmeņa uzskati par vērtēšanas sistēmu | 5 |
1.1. | Didaktiskās prasības | 5 |
1.2. | Kontroles metodikas pamati | 6 |
2. | D. Preta vērtēšanas paņēmieni | 10 |
2.1. | Novērošana | 10 |
2.2. | Darbu mapes | 10 |
2.3. | Mutiski jautājumi un intervijas | 11 |
2.4. | Aptaujas | 11 |
2.5. | Pārbaudes lapas | 12 |
2.6. | Esejas tipa jautājumi | 12 |
2.7. | Atbilžu izvēles jautājumi | 13 |
3. | N. L. Geidža vērtēšanas paņēmieni | 15 |
3.1. | Neformālā vērtēšana | 15 |
3.2. | Formālie pārbaudes darbi un uzdevumi | 15 |
Secinājumi | 16 | |
Izmantotu informācijas avotu saraksts | 17 |
„Skolēnu izglītības līmeņa vērtēšana nav tikai statistikas ziņu ievākšanas līdzeklis. Tai jāsekmē arī skolas mācību un audzināšanas darba pilnveidošana. Tāpēc ir jāievēro turpmāk minētās didaktiskās prasības.
1.Kontrolei jābūt tiešai un individuālai. Skolotājs personīgi atbild par katra sava skolēna sasniegumiem viņa mācību priekšmetā, tāpēc viņam arī ir tiesības un pienākums katru rūpīgi pārbaudīt un novērtēt. Priekšmeta skolotāja viedoklis ir jārespektē arī eksaminācijas komisijai.
2.Lai visās republikas skolās nodrošinātu aptuveni vienādu zināšanu un prasmju līmeni, ir jāsaskaņo prasības un vērtēšanas kritēriji – jānosaka, kas jāzina un kas jāprot katrā mācību priekšmetā katrā klasē. Orientieri te ir standarti, programmas un mācību grāmatas.
3.Skolēnu sasniegumu pārbaudei un vērtēšanai jābūt objektīvai. To nedrīkst ietekmēt skolēnu uzvedība un skolotāja simpātijas vai antipātijas pret atsevišķiem skolēniem. Disciplīnas pārkāpēju nedrīkst sodīt ar zemu balli žurnālā. Šādu netaisnību saprot kā skolēni, tā arī viņu vecāki, un tā mazina skolotāja autoritāti.
4.Skolēna sasniegumi raksturo arī skolotāja veiksmes un neveiksmes. Par to jāuzņemas atbildība sabiedrības priekšā. Nepietiek skolēna kļūdas un trūkumus tikai konstatēt, bet obligāti jāpanāk to novēršana turpmākajās mācībās. Tas ir būtiski svarīgs izglītošanas nosacījums. Skolotāja darba pieredze sekmē viņa meistarības attīstību.
5.Pārbaudei jābūt sistemātiskai. Tas pamudina skolēnus sistemātiski mācīties – vērīgi sekot stundas gaitai un atbildīgi gatavot mājas uzdevumus. Ne vienmēr konstatēties rezultāti jānovērtē ar ballēm. Bieži pietiek ar īsu aizrādījumu vai nelielu paskaidrojumu. Par nozīmīgākiem kontroldarbiem skolēni laikus brīdināmi.
6.Pārbaudes uzdevumiem jābūt piemērotiem skolēnu izpildes iespējām. Skolotājs tos izvēlas līdzīgus agrāk izpildītajiem sagatavošanās vingrinājumiem. Pamatkritērijs ir programmas prasības, tomēr katra klase un katrs skolēns tām var tuvoties dažādā tempā atkarībā no sagatavotības. Atpalicība jākompensē ar papildu vingrinājumiem.
7.Pārbaudei jānorit taktiski, bez ironijas un asuma no skolotāja puses. Baiļu psihoze traucē atmiņu un domāšanu. Uztraukumu var mazināt, ja skolēna uzmanību uz brīdi novirza sānis no uztraukuma cēloņa. (Aicinājums neuztraukties parasti dod pretēju efektu.)…
Kādas ir vērtēšanas metodes un kāda nozīmē vērtēšanas metodēm ir audzināšanā? Šie ir tie divi jautājumi, uz kuriem es mēģināšu rast atbildes caur šo referātu. Salīdzināti tiks triju autoru uzskatu par vērtēšanas metodēm. Viens būs mūsu pašmāju autors, godātais Voldemārs Zelmenis un divi ārzemnieki no Amerikas Savienotajām Valstīm, Prets un Geidžs. „Regulācijas ir katras mērķtiecīgas darbības būtiska sastāvdaļa. Tai pakļautās operācijas ir kontrole, analīze, vērtēšana un korekcijas. Tā notiek arī skolas pedagoģiskajā procesā: skolotājs regulāri seko skolēnu mācībām un izdara nepieciešamās korekcijas; skolas vadība analizē un vērtē skolotāju darbu, bet Izglītības ministrija regulē un saskaņo skolu darbību valstī.” [Zelmenis, 2000, 147] „Izglītības koncepcijā ir jāietver vērtēšanas sistēma. Izglītojamo mācīšanās vērtēšana pilda daudzums uzdevumus, bet, ja vērtēšana nav prasmīgi izplānota vai realizēta, tā var nomelnot kā mācīšanu, tā mācīšanos. Lai izvēlētos piemērotu vērtēšanas sistēmu, ir jāpadomā par daudzām iespējām un jāņem vērā cilvēcīguma, pamatotības, ticamības, efektivitātes un biežuma kritēriji. Bieži ir ieteicams noteikt vērtēšanas kritēriju katram konkrētajam galvenajam uzdevumam un it īpaši katram kritiskajam galvenajam uzdevumam. Iecerētais rezultāts parasti iespaido sasnieguma līmeni, tādēļ tam ir jābūt skaidri izteiktam, reālam un rosinošam. Vērtēšanas sistēmai ir jābūt rūpīgi izplānotai un prasmīgi realizētai, tā regulāri ir jāanalizē, jāizvērtē un jāuzlabo. Atzīmēm ir jāatspoguļo izglītības programmā noteiktās prioritātes.” [Prets, 1994, 90] „Tagad mēs pievēršamies vienai no skolotāja svarīgākajām funkcijām: novērtēt, kā audzēkņi sasnieguši mācību mērķus. Standartizētie pārbaudes darbi mēra, kā sasniegti mērķi, kuri ir kopīgi daudzām klasēm, skolotājiem un skolām; tie nav īpaši pielāgoti jūsu klasei. Tātad jūs esat tas, kurš veic formālu un neformālu vērtēšanu, nosakot, cik tuvu jūsu audzēkņi ir tikuši jūsu izvirzītajiem mērķiem. Jūs nolemjat, ko ir svarīgi iemācīties, un jūs nolemjat, kā vērtēt šīs mācīšanās mācību laikā un pēc tām. Lielākoties vērtēšana notiek jau mācību laikā, kaut arī tā ir neformāla. Formālā vērtēšana (parasti pārbaudes darbu veidā) biežāk notiek pēc mācību procesa.” [Geidžs, 1999, 544-545] Lasot šos ievadus nodaļā par vērtēšanu autori cenšas uzsvērt to, ka bez vērtēšanas kā tādas nav iespējama mācīšana. Zelmanis ļoti konkrēti izsakās par vērtēšanu un kāda loma tai ir pedagoģiskajā procesā. Prets turpretim izsakās jau daudz sīkāk par to, kādas ir sekas gan pozitīvai, gan negatīvai vērtēšanas sistēmai, bet Geidža pieeja vērtēšanai ir pavisam atšķirīgāk nekā Zelmenim un Pretam, jo viņš vērtēšanu sistēmu iedala formālajā un neformālajā vērtēšanā, kaut gan kopīgā būtība par to kāds ir vērtēšanas uzdevums paliek nemainīga.
- Interaktīvās mācību metodes
- Vērtēšanas kritēriji un to īpatnības dažādās mācīšanas stratēģijās
- Vērtēšanas metodes
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Vērtēšanas kritēriji un to īpatnības dažādās mācīšanas stratēģijās
Research Papers for university5
-
Interaktīvās mācību metodes
Research Papers for university8
-
Audzināšanas un mācību saturs un metodes klosteru un katedrāļu skolās
Research Papers for university8
-
Vērtēšanas metodes
Research Papers for university3
-
Pedagoģijas sadarbību veicinošās darba formas, metodes un paņēmieni
Research Papers for university2