Secinājumi
1. 1884. – 1888. – Angļu un moderno valodu profesors Tenesijas universitātē
1889. – 1894. – Angļu valodas profesors Oberlinas koledžā
1894. – 1895. – Socioloģijas profesors Oberlinas koledžā
1895. – 1896. – Socioloģijas instruktors Čikāgas universitātē
1896. – 1900. – Profesora asistents Čikāgā
1900. – 1910. – Asociētais profesors Čikāgā
1910. – 1918. – Socioloģijas profesors Čikāgā
1936. – 1937. – Vieslektors Hārvardas universitātē
2. Darbs: „Poļu zemnieks Eiropā un Amerikā” (1918 – 1920). Darba apjoms 2 244 lpp. Izmantotie materiāli: 754 vēstules; 8 000 dokumenti; poļu imigrantu dienasgrāmatas
3. 1918. gadā apsūdzēts noziegumā, līdz ar to karjera sagrauta 55. gadu vecumā.
4. Sociālās domas vēsturē iegājis ar Koncepciju: „Situācijas analīze”. Roberts Mērtons šo koncepciju nosauca: “Tomasa teorēma”. „Ja situācija tiek noteikta kā reāla, tā ir reāla pēc savām sekām.”
5. Tomass uzskatīja, ka sociologiem jāanalizē sociālā pasaule no diviem skatījumiem: 1) tā, kā to redz sociologi caur objektīviem zinātnes jēdzieniem; 2) tā, kā to redz paši darbojošies indivīdi, kas darbojas pamatojoties uz „subjektīvo jēgu”, kuru viņi pārvērš objektīvā situācijā.
6. Tomasa teorijas būtība – sociālās situācijas izpratne, kas ietver trīs savstarpēji saistītus elementus: 1) Objektīvi nosacījumi; 2) Indivīda un grupas definēšanu, noteikšanu; 3) Personas rīcību noteiktās situācijās.
7. Tomass ar psihoanalīzes ietekmi izvirza mācību par četrām cilvēka pamatvēlmēm: 1) Jauna pieredze; 2) Drošība; 3) Atzinība; 4) Kundzība, vara.
8. Vēstules, dienasgrāmatas, autobiogrāfija – liela loma socioloģisko pētījumu tehnikas attīstībā.
…