Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
0,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:588873
 
Author:
Evaluation:
Published: 16.09.2005.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: 6 units
References: Not used
Extract

Vitrāža ir monumentāli dekoratīvās mākslas veids vai atsevišķs darbs. Ornamentu vai sižetu kopums no krāsainiem stikla gabaliņiem, kas sastiprināti ar metāla stiegrojumu. Vitrāžu uzplaukums saistās ar Franciju, Vāciju, Itāliju, Angliju un Norvēģiju.
Stikla krāsošanas tehniku pazina jau senajā Ēģiptē un Mezopotāmijā 3.gadu tūkstotī pirms mūsu ēras. Senajā Romā krāsainu stiklu izmantoja bagātām villām un pilīm, bet vitrāža, kādu mēs to pazīstam mūsdienās, izveidojās tikai kristietības laikā.
Vitrāžu tradicionālā tehnika galīgi noformējās vienpadsmitajā gadsimtā, kas aprakstīta traktātā par mākslām, aprakstījis mūks TeofīlijsVācijā, datēts ar 1100. gadu.
Process iesākas ar silīciju, kas ir smilšu galvenā sastāvdaļa. Priekšroka tiek dota smalkai upju smiltīm.(Iespējams Šartras logu stiklu pārsteidzošo krāsu pamatā ir smilts tīrība, kuras iegūstamas šajā rajonā.) Smilti sajauc ar kālija karbonātu, ko iegūst no sadedzināta dižskābārža koksnes, kas pazemina silīcija kausēšanas temperatūru. Maisījuma (šihtas) stabilizācijai pievieno kaļķus.
Viduslaikos stiklu vārija sfēriskās krāsnīs, kā tīģeli (ugunsdrošs materiāla trauks dažādu vieli karsēšanai un kausēšanai) izmatojot māla podiņus. Pulverveida metālus pievienoja izkausētajā stiklā, lai iegūtu nepieciešamo krāsas toni: dzelzs oksīds veidoja sarkanu toni, varš – zaļu, kobalts – gaiši zilu. Piesātinātu rubīna krāsu ieguva procesa rezultātā, ko mēdz dēvēt par „atkvēlināšanu” – pārklājot bezkrāsainu stiklu ar nelielu vara dioksīda kārtiņu.
Viduslaikos bija grūti iegūt tā saucamo balto (bezkrāsaino) stiklu. Tehniskās nepilnības dēļ ieguva stiklu ar dzeltenu vai gaišzilu nokrāsu.
Šķidro stiklu vārija salīdzinoši mazās porcijās. Stikla plates varēja izpūst divos veidos, kur katrs no tiem iesāks ar izpūšanu no noteiktas formas tālākai stikla apstrādei. Pirmajā veidā no stikla cilindra atdalīja gabalus, kurus karstus izgrieza un iztaisnoja. Otrā veidā ieguva kronstiklu, kuram sākumā izpūta balonu (burciņu), pārdūra to vietā pret izpūšanas atveri, un, ātri griežot caurulīti, iztaisnoja sfēras virsmu, ko var izdarīt pateicoties centrbēdzes procesam. Abi šie veidi ir ļoti darbietilpīgs process, kas ļoti sadārdzināja viduslaiku vitrāžu ražošanu.

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register