d) Monopola tirgus.
Par piemēru ņemta Latvijas Gāze. Latvijas Gāze ir uzņēmums, kas nodarbojas ar dabasgāzes importu, pārvadīšanu, glabāšanu un tirdzniecību.
Valsts saglabā cenu kontroles tiesības jomās, kurās pastāv dabiskie monopoli(gāze, elektrība, ūdens apgāde). Viens no cenu regulēšanas pamatmērķiem ir nodrošināt lietotājiem iespēju saņemt kvalitatīvus sabiedriskos pakalpojumus par pamatotām cenām.
Monopolistam ir jāizvēlas ne tikai ražošanas apjoms, bet arī cenu līmenis, kas maksimizētu monopola firmas peļņu.
Reklāmai monopola tirgū nav vajadzības, jo pircējam nav alternatīvas.
Iekļūt tirgū ir ļoti grūti.
e) Oligopsona tirgus.
Termins oligopsons tiek lietots, kad tirgū ir daži produkcijas pircēji, piemēram tās bija cukurfabrikas (līdz 2007 gadam), kas bija galvenās cukurbiešu pircējas.
Tirgu pilnībā kontrolē ierobežots pircēju skaits.
f) Monopsona tirgus.
Monopsons, kad darba ņēmēji kādā attālākā nostūrī ir saistīti ar ražotni, tirdzniecības centru u.tml., kas ir vienīgais darba devējs. Latvijā šāds monopsons ir tipisks skolotāju darba tirgū, medmāsu darba tirgū ārpus lielām pilsētām.
Ļoti spilgts piemērs bija kad 2009.gadā piena kombināts sāka no apkārtnes zemniekiem iepirkt pienu par astoņiem santīmiem litrā, tad tas bija nevis tirgus, bet lokāla monopsona izteiksme. Tieši monopsona stāvoklis dod iespēju noteikt cenas, kas monopsonam pirkšanas variantā ir zemākās par cenu pilnīgās konkurences aptākļos.
…